EVRY fornyer stormaskinparken

EVRY har signert en avtale med IBM om oppgradering av stormaskinmiljøet og kjøper tre nye zEnterprise EC12-maskiner. Det gir EVRY den mest moderne stormaskinen som finnes. Avtalen har en verdi på rundt 46 millioner kroner, med en varighet på 3 år.

EVRY får nå en skalerbar plattform som sikrer førsteklasses tjenester tilpasset kundenes krav til tilgjengelighet, pålitelighet, kostnadseffektivitet og sikkerhet for deres forretningskritiske applikasjoner.

Avtalen innebærer en oppgradering av tre eksisterende System z-maskiner til zEC12. Dette er et viktig valg for fremtidig vekst og videre optimal drift av EVRYs kunder innen banksektoren, private virksomheter og offentlig sektor. De nye maskinene innebærer en ytterligere effektivisering av driftsmiljøet.

Med muligheter for opptil 50 prosent mer kapasitet og 25 prosent høyere ytelse enn sin forgjenger, gjør EC12 det mulig for EVRY å levere enda raskere tjenester til sine kunder, og samtidig få et lavere energiregnskap.

Avtalen er også et godt grunnlag for et fortsatt sterkt samarbeid mellom EVRY og IBM.

Vi har valgt å oppgradere stormaskinmiljøet og satser fortsatt sterkt på plattformen som fremdeles er den mest stabile og skalerbare plattformen i markedet, sier konserndirektør Håvard Larsen i EVRY.

– Vi setter stor pris på at viktige aktører, som EVRY, velger vår stormaskin som plattform for drifting av viktige samfunnskritiske systemer. EVRY gir oss med dette fornyet tillitt. Vi skal vise oss tilliten verdig basert på det ypperste som finnes av teknologi i markedet, sier Morten Thorkildsen, administrerende direktør i IBM AS.

IBM har investert store beløp i en revitalisering av stormaskinteknologien som skal gi kundens driftsmiljøer en renessanse inn i en mer miljøbevisst tidsalder. IBMs markedsandeler på stormaskin øker blant annet som en følge av sterk satsning innenfor LINUX og forretningskritiske systemer. Analysebyrået IDC anser det som en viktig faktor for det økende antall System zEC12-stormaskiner på verdensbasis.

Om EVRY
Les mer om EVRY på www.evry.no

Om IBM
Du får vite mer om IBM Norge på våre hjemmesiderwww.ibm.no. Du kan også lese mer om stormaskiner på www.ibm.com/systems/z/