IBM Tech Trends 2012: Kunnskapsgap hos 9 av 10 bedrifter

Nettskyen, analyse, samhandlingsløsninger og mobile plattformer blir stadig viktigere fremover. Men kunnskap om teknologiene mangler hos både bedrifter og utdanningsinstitusjoner.

IBMs Tech Trends rapport for 2012 er gjennomført blant 1200 IT-beslutningstakere i 16 bransjer over 13 land. Studien viser at bare 1 av 10 organisasjoner har de nødvendige kunnskaper som skal til for å effektivt utnytte nye teknologier som cloud, business analytics, samhandlingsløsninger og mobile computing.

Kunnskapsmangelen er interessant nok større i modne markeder enn fremvoksende, noe som kan skape utfordringer for bedrifter i modne markeder fremover siden vi i stadig større grad opererer i et globalt marked.

Studien har i tillegg spurt 450 studenter og 250 akademikere, og halvparten mener utdanningsinstitusjonene ikke gir god nok opplæring i bruken av slik teknologi.

For å møte dette kunnskapsgapet lanserer derfor IBM en serie av utdanningsinitativ mot både utdanningsinstitusjoner og IT-profesjonelle.

Andre nøkkelfunn:

• Business analytics og mobile løsninger er teknologiene flest har investert i, henholdsvis 54 og 49 prosent.
  • Skyen og samhandlingsløsninger har lavest implementeringstakt, med 39 prosent og 34 prosent.
  • Flest vil investere i mobile løsninger fremover, hele 69 prosent.
  • Vekstmarkeder er lengst fremme i bruken av business analytics. 30 prosent av respondentene i fremvoksende økonomier har tatt i bruk teknologien i stor grad, mot 20 prosent av respondentene i modne markeder.
  • Vekstmarkeder er også lengre fremme på samhandlingsløsninger. 16 prosent av respondentene i fremveksende økonomier har tatt i bruk teknologien i stor grad, mot bare 9 prosent i modne markeder.

Komplett IBM tech trends 2012 rapport kan lastes ned her

Se ellers vedlagte PDF for flere høydepunkter fra undersøkelsen, samt pressemelding (US) for mer informasjon om våre akademiske initiativ.

• Utdanning

• security