Opera Software møter mobilvekst i Asia med IBM Cloud

Opera Software distribuerer verdensledende nettleser på dedikerte servere fra IBM for å gi flere hundre millioner asiatiske brukere forbedret Internett-tilgang på mobile plattformer.

Oslo, 5. februar 2015 – IBM (NYSE: IBM) kunngjorde i dag at Opera Software (OSEBX: OPERA) har distribuert sin verdensledende nettleser på dedikerte servere i IBMs nettskysenter i Singapore for å støtte tilbudet om mobil nettsurfing og imøtekomme den betydelige veksten av mobilbrukere i Asia.

Opera Software har over 350 millioner brukere og er en av verdens ledende nettlesere. Den er også en ledende nettleser på mobile plattformer og smart-TV-er med over 270 millioner mobilbrukere verden over. Opera Mini-serverne, som kjører nettleseren som er spesielt tilpasset mobiltelefoner,leverte over 177 milliarder nettsider på bare ett år og har komprimert over 350 petabyte med data siden Opera Mini ble lansert i 2006.

Opera Software har distribuert løsningene Opera Max og Opera Rocket Optimizer for mobil video på dedikerte servere fra IBM-selskapet SoftLayer, slik at det Oslo-baserte selskapet kan installere og administrere sin egen programvare i ett dedikert miljø for virksomheten. SoftLayer har en nettskyinfrastruktur som gir en enda bedre brukeropplevelse for populære tjenester som videostrømming og nedlasting på mobile enheter. Dermed kan Opera sømløst skalere tilgangen i takt med veksten i Asia.

"Asia er et marked med betydelig økning i bruk av mobilt Internett, og dette er første gang Operas komprimeringstjenester kjører på en tredjeparts nettsky," sier Anthony Nichols, VP, Global IT Procurement, Opera Software. "Ved hjelp av IBMs nettskyinfrastruktur kan vi tilby tjenestene våre i Sørøst-Asia på en kostnadseffektiv måte. Når vi kjører tjenestene i nærheten av der brukerne befinner seg, sikrer vi også at de får en tjeneste av svært høy kvalitet."

Løsningene Opera Max og Operas Rocket Optimizer for mobil video er serverbaserte applikasjoner som støtter brukernes nettsurfing og videostrømming på mobile plattformer. Etter hvert som flere brukere ser mer videoinnhold på mobile enheter – og disse brukerne stiller stadig høyere krav til god bildekvalitet uten avbrytelser – trenger vi enda mer datakraft og båndbredde for å kunne møte forventningene.

Når slike applikasjoner flyttes til IBM Cloud, blir det enklere for Opera å oppfylle brukernes krav til uavbrutt videostrømming. Antallet nettverksnoder reduseres til et minimum og båndbredden økes, samtidig som applikasjonene driftes på nettskysentre nærmere brukeren, noe som igjen reduserer nettverksforsinkelser.

"Sømløs integrering, skalerbarhet og sikkerhet er viktige egenskaper for IBMs nettsky, som bidrar til at Opera Software kan gi flere hundre millioner brukere i Asia tilgang til Internett på mobile plattformer," sier Magnus Arildsson, Cloud Services Leader, IBM Nordic. "IBM Cloud er et globalt nettverk av nettskysentre som også omfatter Asia, og dette sikrer at Operas sluttbrukere kan se video og surfe på nett uten avbrudd, og dermed får en god brukeropplevelse."

IBM Cloud kan tilby ytelse og båndbredde i toppklassen kombinert med global tilstedeværelse, høy sikkerhet og åpenhet. IBM Cloud bygger på åpne standarder og kan integreres sømløst med eksisterende IT-miljøer. Dette er en viktig egenskap for større bedrifter som Opera Software, som har behov for en hybrid nettskymodell. SoftLayer har et privat nettverk som kobler Operas systemer sammen med ubegrenset båndbreddetrafikk. Dette gir økt sikkerhet og reduserer kostnadene knyttet til overføring av kundedata.

Om IBM Cloud tjenestene

IBM er verdensledende innen åpne nettskyteknologier for bedriftsmarkedet, som sikrer trygge data og integrering av infrastrukturen med nettskyen. Hvis du vil ha mer informasjon om nettskytilbudet fra IBM, kan du se http://www.ibm.com/cloud. Følg @IBMcloud på Twitter, og les bloggen vår på www.thoughtsoncloud.com. Følg samtalen på #ibmcloud.

Kontaktinformasjon:

Otto Backer Solberg, IBM Media Relations, Norge