Sapa inngår fem års driftsavtale med IBM

Oslo – 7. juli 2014: Sapa, verdens ledende leverandør av aluminiumsløsninger, har inngått en fem års global avtale med IBM om drift av IKT-infrastrukturen på alle de 200 lokasjonene deres over hele verden. Med den nye avtalen, som dekker tjenester for servere og arbeidsstasjoner for 11 000 ansatte over hele verden, vil Sapa kunne bruke en nettskyinfrastruktur som omfatter SoftLayer, et IBM-selskap, til nye arbeidsoppgaver for å støtte den raske veksten og ekspansjonen i nye områder.

– Som en av de største bedriftene i Norge trenger Sapa en høy grad av fleksibilitet og skalerbarhet. Vi er svært fornøyde med at Sapa gir oss fornyet tillit og har utvidet relasjonene med IBMs nettskyløsninger, sier Arne Norheim, administrerende direktør i IBM Norge.

– Avtalen viser hvordan IBMs globale leveransemodell understøtter en global strategi. Denne avtalen innebærer nesten en dobling av vårt engasjement for Sapa, som allerede i seks år har outsourcet store deler av sin IKT-infrastruktur til IBM.

– Standardisering, fleksibilitet og leveringsevne er sentrale faktorer i avtalen, som er av stor strategisk betydning for Sapa, og et viktig ledd i samordningen av organisasjonen som et resultat av fusjonen mellom  Sapas og Hydros ekstruderingsoperasjoner i 2013, sier CIO Espen Falla hos Sapa. – IBMs leveranse gjør det mulig for Sapa å gå fra to svært ulike IKT-infrastrukturer til én felles integrert løsning, med felles prosesser og applikasjoner.

Outsourcing-avtalen ble underskrevet 6. juni 2014. Den omfatter all Sapas IKT, med spesielt fokus på å utvide Sapas IKT-leveransemodell med nye nettskyløsninger som forbedrer sikkerheten og administrasjonen av mobile enheter. Kontrakten har en varighet på fem år.

Økt fleksibilitet
Outsourcing-avtalen med Sapa er bygget på IBMs globale leveransemodell, som gir standardiserte IKT-tjenester og sentralisert administrasjon. Dette sikrer Sapa en høy grad av tilgjengelighet, fleksibilitet og sikkerhet.

– «Consumption-based charges» er et begrep i tiden for outsourcing-kunder og representerer et tydelig skifte fra en «fixed charges»-modell, sier Norheim fra IBM. – Kundene ønsker å kunne bevege seg opp og ned i kostnadsporteføljen i takt med svingninger i egen omsetning. Det krever derfor at IKT-leveransen er mer fleksibel, og det gir nettskyen mulighet til.

– IBMs evne til å forstå og tilpasse seg til Sapas behov etterhvert som vi har ekspandert, har vært avgjørende for at denne avtalen kom på plass, sier CIO Espen Falla i Sapa. – Sapa er et globalt selskap, men vi har kunnet basere avtalen i Norge takket være IBMs leveransemodell som setter dem i stand til å betjene oss globalt. Avtalen bekrefter den innsatsen begge parter har gjort for å kunne forlenge og utvide vårt samarbeid, sier Falla

Kontaktpersoner:
Pressekontakt IBM

Espen Falla
CIO Sapa
Mobil: 900 21 222

Billedtekst:
Karl Eichinger, Chief Financial Officer i Sapa, og Arne Norheim, administrerende direktør i IBM Norge, signerer driftsavtalen i Oslo 6. juni 2014.

• Data, telekom, IT

• norway
  • mobility
  • softlayer
  • strategic outsourcing
  • so
  • sapa

Om IBM
IBM er et globalt teknologiselskap med over 400 000 ansatte i 170 land. I Norge har IBM bistått offentlig og privat sektor siden 1935. Sammen med vårt partner- og leverandørapparat leverer vi smarte løsninger til hele bedriftsmarkedet; fra små selskaper til Norges største bedrifter.

IBM har vært en pionér innen outsourcing og samlet bred og dyp erfaring fra outsourcing-leveranser til selskaper over hele verden. IBM har en av verdens største globale infrastrukturer, som nylig ytterligere er forsterket gjennom oppkjøpet av SoftLayer. IBMs globale tjenesteleveransemodell gjør at kundene kan dra nytte av den globale kunnskapen, erfaringen, teknologien og forretningsinvesteringene. IBM har 56 globale leveringssentre med 87 000 medarbeidere, fordelt på 30 land og 6 kontinenter, som jobber med å levere tjenester. Det har gjort IBM til en unik, strategisk partner som bidrar aktivt til kundenes forretnings- og IT-strategier.

Du finner mer informasjon om IBM her: http://ibm.com/services

Om Sapa
Sapa er verdenslederen innen aluminiumsløsninger – et nytt selskap som er en sammenslåing av Sapas og Hydros virksomheter innen aluminiumsekstrudering. Sammen skaper vi en lettere fremtid gjennom global rekkevidde og lokal tilstedeværelse innen ekstrudering, byggesystemer og presisjonsrør. Vi har 23 000 ansatte i mer enn 40 land, og hovedkontor i Oslo.