Nå skal det bli et rolig og godt arbeidsmiljø

For snart et år siden lanserte vi EFG Surround, et modulsystem som både skjermer og demper lydnivået i åpne kontorlandskap. Resultatet ble en salgssuksess med mange fornøyde kunder og deres medarbeidere.

Astra Zeneca i Gøteborg investerte i hele 90 enheter og har dermed, i samarbeid med Wingårdh arkitekter, skapt et av Sveriges beste kontorer.

- Med EFG Surround fikk vi et fleksibelt og lettmøblert produkt som er helt i tiden, konstaterer Ronnie Spångberg, prosjektleder for Astra Zenecas overgang til det aktivitetsbaserte kontoret.

På mange kontorer er det alt annet enn stille. Mange forstyrres daglig av høy lyd, støy og dårlig akustikk på kontoret. EFG HOV+DOKKA ønsker alle en stille og rolig jul, samtidig som de fortsetter å skape smarte lyddempende løsninger og produkter.

- Det er bra med pene og moderne kontorer, men så lenge medarbeiderne går hjem med hodepine og øresus er det en dårlig arbeidsplass. Akustikken er for viktig til at den kan glemmes, konstaterer Marianne Dahl som er Design- og produktutviklingssjef i EFG.

Det er enighet i forskningen både i Norge og internasjonalt; dårlig akustikk og høyt volum gir kroppen spenninger og trigger våre nedarvede flutkmekanismer. Kroppen innstiller seg på kamp istedenfor kreativt arbeid. Det som er mest stressende er det generelle lydnivået på arbeidsplassen. Det gir ofte tretthet, irritasjon, hodepine og konsentrasjonsvanskeligheter. Samtidig blir både hukommelsen og innlæringsevnen svekket.

EFG Surround ble presentert på Stockholm Furniture Fair i februar 2015 og ble raskt en bestselger i sin produktkategori. Responsen fra kunder og brukere er entydig positive.

- EFG Surrounds suksess er et godt eksempel på samspillet mellom materialer, design og planlegging, sier Maraianne Dahl som lover flere overraskelser på møbelmessen i februar 2016. Vi kommer til å vise nyutviklede produkter og inviterer gjerne arkitekter, kunder og andre besøkende til å gi oss respons på våre nye produkter og hvordan de best kan passe inn i fremtidens kontor..

Kontakt for mer informasjon:

Marianne Guriby Dahl, Manager Product Development | marianne.dahl@efg.se | +46 765 367508

Craig Howarth, Group Commercial Director | craig.howarth@efg.se | +46140 67534

• miljø