Grønt fokus under møbelmessen i Stockholm

Godt nok holder ikke lenger når det kommer til CSR og miljø. Undersøkelse gjennomført av McKinsey blant 3000 toppledere i verden viser at nesten halvparten sier at bærekraft nå er blant topp tre på deres prioriteringsliste, og de ser bærekraft som del av sin kjernevirksomhet. Skal man altså ta ledelse i en bransje må miljø være en integrert del av businessplanen i nær fremtid.

EFG HOV+DOKKA oppfordrer alle norske selskaper til å starte med seg selv, og gjøre det de kan og ikke bare det de må. Kontormøbelbransjen omsetter for over 3 milliarder NOK i året og belaster miljøet i stor grad ved at store mengder brukte møbler hvert år kjøres på søppelplassen.

Skal et firma flytte, eller gjøre om på sine eksisterende lokaler vil det som oftest bli en del møbler til overs.. Dette er ofte fult ut brukbare møbler, men som ikke lenger er forenlige med bedriftens identitet og nye planer for innredning. Mange opplever det som en utfordring å kvitte seg med møblene på annet vis enn å la flyttebyrået ta hånd om dem, og de ender sine dager på søppelhaugen. Det er ressurskrevende å finne alternative løsninger og for mange blir det å kvitte seg med møblene, bare noe man må gjøre.

«Vi er overbevist om at bærekraftige løsninger må være økonomisk lønnsomme, for begge parter» sier Toril Bache Jenssen, Adm dir. i EFG HOV+DOKKA . Vi tilbyr nå en tjeneste hvor vi har satt gjenbruk og gjenvinning av brukte møbler i system. Dette er lønnsomt samfunnsansvar i praksis for oss. Og for våre kunder.

Selv om vi er de første i Norge til å tilby denne tjenesten, har vi et erfarent apparat i ryggen, sier Bache Jenssen.Vi er en del av et av Europas lendende innrednings selskaper, EFG European Furniture Group, og vårt Svenske søsterselskap er betydelig lenger fremme enn oss. Dette mye fordi det svenske markedet er mer modent på dette området. Da tjenesten ble etablert i konsernet ble det hentet inn eksterne ressurser med lang erfaring. Pelle Halling, sustainable asset manager i EFG, er som pioner å regne i Sverige innenfor gjenbruk og ansvarsfull gjenvinning av møbler. Han er gründeren bak selskapet 4Cycle, og har jobbet med dette i ni år før han ble ansvarlig for tjenesten EFG Gjenbruk & Gjenvinning i EFG HOV+DOKKA. Prinsippet er enkelt: «først gjør vi en vurdering av kundens overskuddsmøbler og vurderer hva som kan brukes av andre, og så lager vi en plan for salg og/eller donasjon, ofte til ideelle organisasjoner. Resten kildesorterer vi og sender til gjenvinning.»

EFG benytter møbelmessen i Stockholm 3.-7. februar til å vise at grønne valg kan være lønnsomme. I samarbeid med Stadsmissionen REMAKE viser vi hvordan vi sørger for gjenbruk av våre kundenes innredning - og sparer både miljøet og kostnader. Statsmissjonen et tilsvarende Kirkens Bymisjon her i Norge. Hver dag fra 3-6. feb. kl. 15:00 vil det være et foredrag om dette på standen.

For mer informasjon: www.efg.no og www.efg.no/Gjenbruk

Toril Bache Jenssen, adm. direktør EFG HOV+DOKKA

Tlf: +47 928 85 045 E-postToril.Bache.Jenssen@efg.no

Pelle Halling, Manager Sustainable Asset Management Tlf.: +46 140 67616E-post mail: pelle.halling@efg.se