Har kontormøbler et liv etter kontoret?

På Designers Saturday 2015 i Oslo 5. og 6. september presenterer en klasse masterstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo sine prosjektoppgaver under tittelen « Et liv etter kontoret». Et samarbeidsprosjekt med EFG HOV+DOKKA, som har som mål å sette fokus på utfordringen med at for mye brukbar kontorinnredning kastes hvert år.

Kontormøbelbransjen omsetter for over 3 milliarder NOK i året og belaster miljøet i stor grad ved at store mengder brukte møbler hvert år kjøres på søppelplassen. Skal et firma flytte, eller gjøre om på sine eksisterende lokaler blir det en del møbler til overs. Dette er ofte fullt brukbare møbler, men som ikke lenger er forenlige med bedriftens identitet og nye planer for innredning.

Med utgangspunkt i dette stilte vi spørsmålet til en klasse masterstudenter ved Kunsthøgskolen i Oslo «Hvordan kan vi tenke: Gjenbruk, gjenvinning, sosialt ansvar og bærekraft?» Resultatet av dette vil stilles ut på Kunsthøgskolen under Designes Saturday 5.- 6. september, under tittelen «Et liv etter kontoret?».

Samarbeidsprosjekt
Da vi i vår presenterte utfordringen for fagansvarlig Toni Kauppila og professor Sigurd Strøm ved Kunsthøgskolen i Oslo, ble de umiddelbart interessert i å gjøre et samarbeidsprosjekt. Sammen utarbeidet vi rammene for et 1,5 ukes langt prosjekt for masterstudentene og de fikk noe brukte møbler de kunne arbeide med. Med utgangspunkt i en brief med tittelen «Et liv etter kontoret» fikk studentene frie rammer til tolkning av tema.

Gjenbruk og gjenvinning av brukte kontormøbler
I 2014 introduserte EFG HOV+DOKKA en tjeneste på markedet for gjenbruk og gjenvinning av brukte kontormøbler. Utbytte for kunden er å bli kvitt sine gamle møbler på en lønnsom måte både økonomisk og for miljøet. Som en viktig del av tjenesten ser EFG HOV+DOKKA på hvordan møblenes levetid kan forlenges ved å få noen andre til å bruke møblene videre, enten ved å selge eller donere bort møblene til veldedige organisasjoner. Tjenesten er en integrert del av hvordan EFG HOV+DOKKA arbeider og samtidig en viktig del av selskapet CSR arbeid og en måte å skape bærekraftige løsninger på.

Holdningsarbeid I arbeid med å introdusere tjenesten på markedet og få kunder til å benytte seg av dette tilbudet har vi erfart at vi i stor grad jobber med holdningsskapende arbeid. Designers Saturday som er bransjens viktigste møteplass, vil være en spennende arena for å sette dette på dagsordenen. Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra arkitekter på den nye tjenesten. EFG HOV+DOKKA oppfordrer alle norske selskaper til å starte med seg selv, og gjøre det de kan og ikke bare det de må.

-Som en av Norges ledende innredningsleverandører har EFG HOV+DOKKA et stort ansvar og med det også en mulighet til å utgjøre en forskjell. Vi ønsker å bidra til en bærekraftig utvikling i samfunnet ved å minimere negativ miljøpåvirkning- .

«Mitt ønske med dette prosjektet er at vi får satt et spørsmålstegn ved utfordringen vi i dag står overfor, og at vi får satt fokus på en felles utfordring for samfunnet vårt. Vi ønsker at flere skal tenke at avgjørelser de tar også utgjør en forskjell. I EFG HOV+DOKKA jobber vi aktivt med reduksjon av miljøpåvirkninger i alt vi gjør, fra design, produksjon og til hva våre kunder gjør med sine brukte møter når de skal kjøpe nytt, sier Annette Vennesland Enger, markedssjef EFG HOV+DOKKA.

• khio
  • kunsthøgskolen i oslo
  • utstilling
  • studentprosjekt