Lokalt samarbeid for reduksjon i belastningsskader på arbeidsplassen

Klinikk Aktiv Helse og EFG HOV+DOKKA lokalisert på Forus i Stavanger, satser på et lokalt samarbeid for å redusere belastningsskader for kontoransatte. Torsdag 24. september inviterer de det private næringsliv til seminar.

«Som terapeuter ser vi daglig resultat av utfordringene vi har i hverdagen, og kanskje mangel på fokus og tilrettelegging» sier Mariann Rasmussen, kiropraktor ved Klinikk Aktiv Helse. Til tross for det store fokus i media, på farene ved å sitte så mye, sitter folk seg syke. Ved klinikken på Forus hjelper de pasienter med å gjenopprette normalfunksjonen. Dette går både på bevegelsesapparatet og nervesystemet. «Vi ønsker å lære pasienten å ta vare på sin egen kropp, samt å best mulig kunne mestre og forebygge sine plager, sier Rasmussen.

Dagens kontorinnredning og kontorstoler er av høy kvalitet og er teknisk svært avanserte. Og normen i Norge er at de som sitter på kontor er utstyrt med hev/senk arbeidsbord. Utviklingen går i retning av at det skal være lettere for brukeren å tilpasse utstyr og hjelpemidler. Dette ses tydelig på at det er mindre spaker som trengs for å stille inn for optimal tilpasning. Nye behov oppstår når et selskap endrer måten de er organisert på. Stadig flere norske bedrifter har arbeidstakere som jobber midlertidig, samt i prosjekt og med det har stadig færre ansatte fast arbeidsplass. Fra arbeidstakerens perspektiv må arbeidsplassen planlegges ut i fra de ansattes og øvrige brukeres aktivitet i løpet av en dag.

«Vi tror at intelligente møbler er fremtiden for å skape tilfredshet på kontoret, øke produktiviteten, samt reduksjon av belastningsskader», sier Ronnie. R. Clemmensen, salgssjef EFG HOV+DOKKA. EFG HOV+DOKKA er en av Norges ledende innredningsselskaper og hjelper daglig selskaper med å tilrettelegge for ergonomiske og fremtidsrettede arbeidsplasser.

Til tross for god kvalitet og høy teknisk standard må også tilrettelegging og planleggingen for aktiviteter på kontoret være god. «Når vi hjelper et selskap med overgangen fra cellekontor til åpne landskap, eller med å tilrettelegge for prosjektarbeidsplasser er ergonomi viktig. I et miljø som benyttes av ulike mennesker gjennom en dag er det spesielt viktig at løsningene er fleksible, funksjonelle og intuitive, enten det er kontorplasser som deles eller møte- og konferanserom. Skal en arbeidsplass ha flere forskjellige brukere i løpet av en dag, krever dette kontorstolen har enkle og få innstillingsbehov for å passe alle.

Clemmensen forteller at de opplever at utfordringen på norske arbeidsplasser er at brukerne rett og slett ikke anvender seg av innstillingsmuligheter og de hjelpemidler de har til rådighet. Resultatet er for statiske arbeidssituasjoner over for lang tid. Som grunnregel må det være enkelt for brukeren å stille inn sin arbeidsplass og stol, for at dette i praksis gjøres. I tillegg trenger vi å bli påminnet om å gjøre det rette i hverdagen.

EFG HOV+DOKKA vet råd og introduserer nå ny teknologi, som muliggjør enda større støtte for brukeren. Ved hjelp av en app på mobilen vil bordet huske dine prefererte innstillinger uansett høyde. I tillegg vil den minne deg på å skifte arbeidsstilling gjennom arbeidsøktene. Med denne teknologien kan brukeren ta ut statistikk på sin egen aktivitet og arbeidsmønster i løpet av en uke/mnd. Fra arbeidsgivers perspektiv har dette stor verdi, da de blant annet kan ta ut rapporter på anvendelse av fasilitetene og belegg, samt mulighet for å iverksette tiltak deretter.

Etter en hyggelig prat over gangen på Forus så Klinikk Aktiv Helse og EFG HOV+DOKKA at de kunne utnytte hverandres kompetanse og kundegrunnlag. Det er stor interesse for forebygging for reduksjon i belastningsskader på arbeidsplassen, både fra arbeidsgivers og arbeidstakers perspektiv, noe som også oppslutningen rundt arrangementet viser. Torsdag utnytter de to selskapene hverandres kompetanse og gjør en innsats for å redusere belastningsskader på arbeidsplassen ved å sette fokus på ergonomisk tilrettelegging på arbeidsplassen.

• Event

• belastningsskader
  • abw
  • arbeidsplass
  • efg hov+dokka
  • efg
  • vond rygg
  • rygg
  • helse
  • hms

• Rogaland

EFG European Furniture Group er en ledende europeisk leverandør av innredningsløsninger for kontor og offentlig miljø. Dyp forankring i skandinavisk møbeltradisjon, sammen med vår kunnskap og erfaring, gir oss unike muligheter til fremgang i vår bransje. I dag leverer vi de mest fleksible, inspirerende og bærekraftige interiørløsningene på markedet.

Det norske salgsselskapet, EFG HOV + DOKKA AS, er en av Norges ledende leverandører av innredning til privat næringsliv og offentlige miljøer. Selskapet er en totalleverandør
og har salgskontorer i hele Norge.

Henriette Rasmussen

Pressekontakt Markedsansvarlig Norge 90260530