Dusjveggen Broderie  tilfører baderommet en tekstil følelse

Dusjveggen Broderie tilfører baderommet en tekstil følelse

Dusjveggen Broderie fra INR er med sitt klassiske rosemønster – akkurat som navnet antyder – en hyllest til de tradisjonelle tekstile håndverksteknikkene. Å tilføre en tekstil følelse er noe som designduoen Butler/Lindegård arbeider gjennomgående med.

– Vi vil formidle en følelse med former, farger, rytmer og stemninger. Vi formgir både vevde og trykte tekstiler til vårt eget merke, og på oppdrag fra andre. Og uansett hva vi gjør så har vi en tekstil innfallsvinkel på all vår design, selv om det ikke er på tøy, forteller Karin Olu Lindgård, som utgjør den ene halvparten av Butler/Lindgård.

Akkurat en dusjvegg i glass er på mange måter så langt man kan komme fra tekstil. Og det er noe som har både utfordret og inspirert Hanna og Karin.

– Baderommet er ofte stivt og hardt og vi ville helt enkelt gjøre det mulig å tilføre litt varme og mykhet. Inspirasjon til den moderne roseborden i kjempeformat kommer fra klassiske korsstingsbroderier og prøven til selve mønsteret er malt for hånd, med tusj og pensel.

TEKSTIL SOM VARMER

Gjennom å legge til tradisjonelt tekstile egenskaper som varme, mykhet, sensualitet og ornamentikk til det klassisk strikte og kalde baderomsmiljøet, skapes en spennende kontrast til dusjveggens harde overflate.

– Tekstil har en måte å snakke direkte til kroppen, og det er jo per definisjon et materiale som tilfører mykhet. Alle kulturer bruker tekstiler på en eller annen måte, og alle mennesker har en kroppslig fornemmelse av tekstil. Kroppen vet helt enkelt hvordan et tøy kommer til å føles mot huden og vi kan forstå det uten å tenke logisk omkring det, forteller Karin.

VÅG Å VELGE FARGE OG MØNSTER

Som tekstildesigner anbefaler Karin Lindgård helst myke og organiske materialer, og på spørsmål om hvordan man kan gjøre baderommet mykere og generelt varmere, ligger svaret opp i dagen.

– Det er veldig lett å falle for klassikerne hvit og svart, eller gråtoner, men mitt råd er å ikke være så redd for farger og mønster. Gjennom å tilføre ornamentikk og strukturer i badet, blir det både mer levende og mer trivelig å oppholde seg der. Framfor alt synes jeg man skal tilføre farge. Gjerne mye og sammen med møbler og detaljer som tradisjonelt ikke hører hjemme i et bad, som f. eks. et lite bord eller en stilig klokke. Karin poengterer at det finnes betydelig flere måter for å forandre badet enn bare å bytte håndklær og andre klassiske detaljer.

– En måte å kanskje våge mer er å tenke at ingenting er evig – ikke engang baderommet. Velg heller det du liker, framfor det som skal ”holde i lengden”. Jeg synes absolutt at man kan tillate seg å leke litt, og å velge det man selv liker. Å flislegge må være et omfattende arbeid, men en dusjvegg eller fargen på baderomsmøblene kan jo byttes ut med relativt enkle midler. Ja, mitt tips er helt enkelt å våge der det går, og å tenke lenger enn bare å bytte farge på håndklærne, avslutter hun.

OM BUTLER/LINDGÅRD

Butler/Lindgård er et Malmøbasert designstudio med fokus på tekstildesign for rom og interiør. Duoen består av Hanna Butler og Karin Olu Lindgård, begge utdannet innen tekstildesign ved Kunstakademiet skole for Design i København. Deres slagord er autentisitet, sensualitet og håndens nærvær i verket, og de verdsetter en analog skisseprosess nær materialet.

Les mer på http://www.inr.se/no/inspirasjon-bad/Broderie/

Finn din nærmeste INR-forhandler på www.inr.no

For mer informasjon vennligst kontakt:

Petter Kvernstrøm, Adm. dir., Tel. 902 96 020, mail petter.kvernstrom@inr.no

Hanna Butler, tel +46 738 073 096, butlerlindgard@gmail.com

Karin Olu Lindgård, tel + 46 704 772 445, butlerlindgard@gmail.com

INR Norge AS

Adresse: Ollebukta 4, 3126 Tønsberg, NO-3117 Tønsberg

Følg oss på:

Elisabeth Melsom Olsen

Pressekontakt Kunde- og Markedskonsulent 3333 0200
Petter Kvernstrøm

Pressekontakt Direktør 9029 6020 Les mer

Skandinaviske baderom

INR står for svenskproduserte dusjløsninger og baderomsinnredning i skandinavisk design som legger forholdene til rette for et hyggelig og personlig bad på din måte.

Prestegaten 5
3126 Tønsberg