FIANO

Har du hørt om druetypen Fiano? Denne italienske druen trives svært godt i solfylte Australia, og har nå fått en prisgunstig vin som passer utmerket sammen med en av nordmenns favoritter - reker med dill, sitron og majones!

Fra Italia til Australia

Som navnet tilsier, er hjemstedet til denne hvitvinsdruen i Italia. Nærmere bestemt syd, i Campania, området mange forbinder med Napoli og den pittoreske Amalfikysten. I solsteken i dette området bringer Fiano aromatiske, friske og syrerike viner som fungerer like godt til sjømat som leskende følge på terrassen.

Å få nok friskhet i varme områder er en ettertraktet egenskap i vinens verden, men det har sin pris. Druen er nemlig fra naturens side lite fruktbar, og avlingene har som regel liten avkastning. Selv om dette er positivt i form av økt konsentrasjon og kvalitet på druematerialet fører det samtidig til en kostbar og liten produksjon. Derimot finnes det alltid unntak.

Suksessdrue

I Australia har de lykkes svært godt med å importere italienske druer de seneste årene. I dette solfylte og fruktbare landet er vindruer som tåler ekstrem varme en stor fordel, og på grunn av dette har en rekke produsenter lagt sin elsk på nettopp Fiano. Druene høstes på natten for å bevare fruktigheten.

Australiernes bruk av moderne teknologi og effektiv innhøsting har resultert i at flere prisgunstige alternativer av denne druen har dukket opp på markedet.

Berton Vineyards Fiano 2018 ble lansert i Norge i fjor. Hvis du liker tørre, slanke, sjarmerende og fruktige viner er dette vinen for deg.

I smaksbildet har den streif av både urter og noe tropisk, og den livlige syren gjør at Fiano passer ypperlig til salater, skalldyr og sjømat. Den kanskje beste kombinasjonen er sammen noe så enkelt som reker med dill, sitron og majones. Vinens smaksbilde og syrestruktur harmoniserer og rensker opp akkurat som den skal. Dette er en mat- og vinkombinasjon som virkelig bør testes ut!

Berton Vineyards Fiano 2018 VMP nr 8348301Kr 129,90