Jura lanserer ny signaturserie

Denne måneden lanserte Jura fem nye produkter på Vinmonopolet. Den nye serien med produkter går under navnet Signature Series, og markerer et helt nytt kapittel for Jura Distillery. En rød tråd kan trekkes fra 1995, da dagens eiere (Whyte & Mackay) kjøpte destilleriet, og frem til denne lanseringen.

Med Whyte & Mackay startet en ny æra med sterkere fokus på bruk av fat av høy kvalitet, og en tydeligere profil på produkter og markedsføringen av disse. I 1999 begynte man på et omfattende re-racking-program, hvor man systematisk overførte innholdet fra gamle fat til nye fat av bedre kvalitet.

Husstilen til Jura Distillery kan nå beskrives som lett og fruktig, med en kremaktig munnfølelse. Et hint av røyk kan hele tiden anes i bakgrunnen. Whiskyen lages i hovedsak på urøkt maltet bygg, men noe røkt maltet bygg benyttes. Dette gir et forsiktig innslag av røyk som fungerer som et krydder. På tross av nærheten til Isle of Islay, naboøya kjent for sin tunge røykwhisky, er det mer nærliggende å sammenligne Jura med whisky fra Highland-regionen.

Jura Distillery har en lang historie som strekker seg helt tilbake til 1810. Destilleriet ligger vakkert og noe utilgjengelig til på øya Isle of Jura utenfor vestkysten av Skottland. Øya er en del av De Indre Hebridene (skotsk-gælisk: Na h-Eileanan a-staigh). George Orwell har beskrevet øya som «an extremely un-get-atable place». Han oppholdt seg på øya en periode på 1940-tallet, og skrev boken «1984» her. På tross av, eller kanskje på grunn av, beliggenheten er det likevel over 8000 besøkende som finner veien hit hvert år.

Jura har kun 200 innbyggere, én vei, én pub og ett destilleri. Destilleriet ligger i «hovedstaden» - Craighouse; en sjarmerende samling hvitmalte murhus, palmetrær og en liten havn. Jura er en vakker øy som domineres av de tre fjellene kjent som «the Paps of Jura». Her finner man også over 5000 hjort, som ofte kan ses allerede fra du stiger i land fra båten.

Først ut blant de nye produktene er Jura Journey. Den er kun lagret på bourbonfat av amerikansk kviteik (Quercus alba). En mild og søt whisky, med smak av vanilje og karamell.

De neste produkter i rekken er Jura 10 YO og Jura 12 YO. Her er amerikanske bourbonfat igjen benyttet, men begge har i tillegg fått en avslutning på fat som tidligere har inneholdt Oloroso sherry. Bruken av sherryfat gir disse whiskyene et innslag av tørket frukt, røde bær og honning.

Jura Seven Wood skiller seg markant fra de øvrige produktene i serien. Nok en gang er det modning på amerikanske bourbonfat som utgjør basen, men her har man i tillegg benyttet hele seks ulike typer franske eikefat; Vosges, Bertranges, Jupilles, Allier, Tronçais og Limousin. Resultatet er en spennende whisky som kombinerer det milde og fruktige preget med krydder, sitrus, sjokolade og smak av kaffe.

Serien avsluttes med en klassisk Jura 18 YO. Den er lagret i 18 år på amerikanske bourbonfat for så å få en avslutning på eksklusive rødvinsfat fra Bordeaux (Premier Grand Cru Classé Bordeaux).

Vareprøver på 5cl kan sendes etter ønske!

Mer informasjon om Jura seriene finner du her:

• whisky
  • whiskey