Sprudlende sommerstemning

Blomstene har begynt å spire, og dagene har endelig blitt lengre. Vi nordmenn elsker å ønske varmen velkommen sammen med noe forfriskende i glasset. Festlige anledninger eller godt vær er god nok grunn for oss til å sprette boblene!

Musserende vin har høy syrestruktur og er svært matvennlige. Vi har plukket ut noen kvalitetsbobler i ulike prisklasser som passer til mat og som kan nytes alene.

Piemontesisk musserende
Gancia Alta Langa 36 Mesi er en musserende vin fra Italia. Gancia var det første vinhuset som produserte musserende vin på den tradisjonelle metoden i Italia, sterkt inspirert av de legendariske Champagnehusene fra nabolandet. Navnet Alta Langa er en samlebetegnelse på de beste områdene i Piemonte for produksjon av musserende vin av Chardonnay og Pinot Noir.

Gancia Alta Langa 36 Mesi
Vinmonopolnr: 10119101
Kr 189, 90
Basisutvalget

Vinen har ligget 36 måneder på bunnfall og har preg av moden frukt og velintegrert autolyse. Den har delikate små bobler og forfriskende syre. Smaken har et bredt spekter som spenner fra blomster, eple og sitrus til nøtter og mineraler.

Champagne
Syd i Champagne ligger historiske Château de Bligny, der de første vinstokkene ble plantet tilbake på 1200-tallet. Château de Bligny er den eneste druedyrkerne og produsenten i Champagne som har tillatelse til å benytte betegnelsen «Château». Champagne passer til alt, fra spekemat og røkelaks til aperitiff og dessert.

Champagne Marcel Pierre Brut
Vinmonopolnr. 125301
Kr 249,90
Basisutvalget

Lys farge med en gyllen tone. Aroma av frukt og roser. En tørr champagne, med middels fylde og god frukt med hint av epler, sitrus og noe toast. En ung og frisk champagne. Ypperlig som aperitiff og til sjømat.

Spansk musserende - CAVA
Cava er beviset på at musserende vin verken må være jålete eller veldig dyrt. Desto mer du smaker på Cava, jo flere paralleller til Champagne finner du – men selv om mange har både kvalitet og stil som Champagne, er Cava er stort sett rimeligere. De mest brukte druene er Macabeo, Parellada, Xarel-lo og Chardonnay. For å kalle vinen cava må vinen ligge minst 9 måneder på bunnfall, og den må produseres etter Méthode Traditionelle, med annengangsgjæring i flaske.

Hola Cava Brut Pink
Kr 134,90
Vinmonopolnr.: 6292301
Bestillingsutvalget

Lyserosa i farge. Fin aroma av modne røde hagebær som jordbær og rips. Smak av både litt blomst og krydder. Rund, delikat, med god sødme og syre. 12 måneder på bunnfall. Druene er Xarel-lo, Macabeo og Pinot Noir. Foruten å være ideell som aperitiff, passer den sammen med fisk, skalldyr og matretter med lyst kjøtt. Hva med HOLA Cava Pink i glasset på 17. mai?

Crémant d'Alsace
Crémant er musserende vin fra Frankrike som lages etter den tradisjonelle metoden – den gjennomgår en annengangsgjæring på flaske, akkurat som i Champagne. I Frankrike er Crémant d'Alsace den klare favoritten, og når det kommer til musserende vin med en Appellation d’origine controlée er det kun Champagne det selges mer av.

Gustave Lorentz Crémant d'Alsace Brut
Vinmonopolnr.: 5540901
Kr 179,90
Basisutvalget

Gustave Lorentz Crémant D'Alsace er laget av lik mengde Chardonnay, Pinot Noir og Pinot Blanc. Lages etter samme metode som Champagne og lagres, avhengig av årgang i 16 – 24 måneder på bunnfall. Aroma fra epler, sitronskall, litt kjeks og urter. Fortsetter med litt mandel, honning og sitrus i smak. Frisk med god syre og struktur. Ren, elegant og tørr. Nydelig som aperitiff, til sjømat, lyst kjøtt og ost.

En av Norges mest populære musserende viner
Filodora er resultatet av en nøye seleksjon og vinifikasjon av druer som vokser i hjertet av det avgrensede Prosecco-området øst i Veneto.Tommasi familien viser her sin allsidighet og mestringsevne av de klassiske venetianske vinstilene. En av Norges mest populære musserende viner.

Varenavn: Tommasi Filodora Prosecco
Vinmonopolnr.: 9654601
Pris: 147,90

Vinen har en lys strågul farge. Elegante og livlig skum med fine, små bobler. Klar aroma i retning av akasie, pære og blomster. Behagelig og velbalansert, tørr, og en frisk ettersmak med hint av mandel.