Vivino - møteplass for 19 millioner vinelskere

Står du foran det massive utvalget i polhyllene med åpen munn og høye skuldre? Eller leter du etter den fantastisk gode vinen du drakk for noen uker siden, men som du ikke husker navnet på? Mangfoldet og bredden av viner ekspanderer stadig raskere, og det er helt umulig å holde oversikt over mulighetene vinverden gir deg. Nå er det hjelp å få.

Eksperttips fra sofaen

Smarttelefonens suverene verdensherredømme er i ferd med å bli en sannhet. Den har totalt forandret måten vi kommuniserer på, og fungerer som et behagelighetens filter. Det nye sosiale glidemiddelet. Selv ikke Odins vokter Heimdall vil klare å sette en grense for mulighetene som spinner ut av kontroll og utenfor gravitasjonens kraft. Vinens verden omfavner likesom de fleste andre denne teknologien. Flere apper er plassert ytterst på arbeidshylla til utviklerne for å lettest mulig kunne falle ned i ditt personlige programhierarki. Ta bilde av strekkoden eller etiketten på flasken, og vipps, så vet du nok om flasken til å være ekspert. Du kan også se hva dine venner har drukket i det siste, hva deres favoritter og anbefalinger er, lagre alle dine viner i “min kjeller” og del bilder og informasjon om dine pågående nytelser. Vivino er den største og mest nedlastede varianten. Bare i Norge har per nå over 334 000 entusiaster opprettet brukerprofil, og anvender appen jevnlig. Det er en stigning på solide 27% bare i år.

Poppet til himmels

Det finnes også en rating basert på de mest populære vinene. Blant topp 5 finner du vinene fra den Italienske produsenten Tommasi. Siden 1902 har familiebedriften nord i Italia levert det som i dag er en av nordmenns største favoritter. Kraftige og fruktige viner som passer utmerket til de fleste av våre nasjonale retter, så vel som alene i glasset foran peisilden. En annen av grunnene til at nordmenn foretrekker Tommasi, er at de leverer viner i alle prisklasser, og dekker ved hjelp av stor variasjon i produktene de behov man måtte ha for alle mulige anledninger.

På 5. plass i verdensrankingen i Vivino finner du Tommasi Amarone. Foto: Haakon Hoseth

På norgesbesøk

Pierangelo Tommasi, direktør for eksport, var nylig på besøk i Norge for å vise frem flere av vinene, også fra forskjellige årganger. Det ble i samarbeid med Interbrands arrangert en vertikalsmaking på Teatro i Oslo, der flere journalister og bransjefolk var tilstede. Tommasi presenterte fire årganger av både deres klassiske amarone, i tillegg til fra den eksklusive enkeltvinmarken Ca’Florian. Nyskapning er også en stor del av Tommasis filosofi, noe de viser i flere nye og meget interessante produkter. Det ble presentert en musserende vin laget utelukkende på pinot nero druen, en Rosso di Montalcino, og ikke minst deres nye stolthet; Brunello di Montalcino.

Pierangelo Tommasi, direktør for eksport, var nylig på besøk i Norge for å vise frem flere av vinene. Det ble i samarbeid med Interbrands arrangert en vertikalsmaking på Teatro i Oslo. Fra venstre: Morten Arentz, commercial brand manager, Interbrands Norway AS, Øyvind Berg, daglig leder, Interbrands og Pierangelo Tommasi, Eksportdirektør i Tommasi. Foto: Haakon Hoseth

Når lidenskap blir til suksess

Pierangelo er svært lidenskapelig opptatt av arbeidet de gjør i familien, og en hver flaske ligger hans hjerte nær. De siste tiårene har familien opplevd stor suksess utenfor Italias landegrenser. Han mener mye av grunnen er at deres viner representerer den pompøse stilen på en elegant måte, og at deres jag etter balanse og raffinement resulterer i viner som faller i smak både i trente og i utrente ganer. Familien jobber sammen med et lite knippe andre kvalitetsprodusenter i området for å motvirke masseproduksjon og kvantumsbasert tankegang. I hovedsak går arbeidet ut på å innføre reguleringer som ikke finnes i dag. Velproduserte, balanserte og finesseorienterte viner skal ikke trenge å lide på grunn av mindre kvalitetsorienterte produsenter.

Gode fremtidsutsikter

Med de nye produktene på vei ut i polhyllene, og påfølgende solide årganger av gamle travere, vil du som Vivinobruker kunne stave bokstavene som utgjør navnet Tommasi på topp av populæritets-listene i lang tid fremover. Databasen utvikler seg også eksponensielt med hver nye bruker, noe som gjør at alle tips og ratings vil stå sterkere og sterkere for hver dag som kommer.

Se gjerne https://vivino.com for mer informasjon, eller for å laste ned den populære vin-appen.

• amarone
  • tommasi