Nils Torsvik vil gå av som sjefredaktør

Torsvik har vært redaktør i Fiskaren og FiskeribladetFiskaren i snart 20 år, og har nå bestemt seg for å gi seg som ansvarlig redaktør. Han vil sitte som redaktør inntil ny er på plass. Han vil gå over i en skrivende stilling i avisen. Torsvik ledet Fiskaren fra 1992 og frem til fusjonen med Fiskeribladet vinteren 2007-08. Han var en sentral person i fusjonsarbeidet, og ble også redaktør for den nye avisen våren 2008. -

Etter snart 20 flotte år som redaktør og ti år som daglig leder, har jeg et ønske om å gå over i en skrivende stilling i Fiskeribladet Fiskaren, sier han. Når han nå velger å gå av kan han se tilbake på avisens beste år noensinne. FiskeribladetFiskaren oppnådde i 2010 hele fem millioner kroner i overskudd på en omsetning på vel 40 millioner kroner. Opplagsmessig var også utviklingen positiv, der det samlede avis- og nettabonnementet holdt seg over 10.000.

Torsvik var også drivkraften bak bestemmelsen om å lukke nettstedet og ta betalt for nettnyhetene. Dette har også vært en suksess for bedriften. - Det har vært år med skifte av eiere, sammenslåinger og oppturer og nedturer. Spennende utfordringer, men også slitsomme prosesser.Vi nå har fått avisen på skinner med et godt resultat og organisasjonen på plass. Etter flere år med nedgang i opplaget for papiravisen, ser vi nå oppgang i antall betalende abonnenter, der vi har passert 10.000 igjen, når vi ser nettabonnement og papiravis sammen. Og vi har satt i gang et spennende utviklingsprosjekt for en Havneportal som jeg har store forventninger til. -

Jeg er glad for at jeg, etter å ha vært leder så lenge, kan få gå over i en skrivende stilling og gjøre det som er morsomst i en nyhetsbedrift. Å lage nyheter. Publisher i IntraFish Media, Pål Korneliussen, har fått i oppgave av styrets leder å forberede en sak til styret om et lederskifte i FBFI. - I og med at Nils ønsker å gå over til en stilling hvor han får skrive mer føler vi ikke at dette er dramatisk. Vi beholder kompetansen og nettverket hans i selskapet og det er viktig for oss, sier Korneliussen - For lesere, annonsører og ansatte betyr ikke dette en strategisk endring eller lignende. Kontinuitet er et stikkord. Vi respekterer Nils sin beslutning og nå skal vi se på hvordan vi kan løse dette organisatorisk framover. Det skal vi bruke litt tid på og vi kommer til å involvere de ansatte i prosessen, legger han til. Nils Torsvik har vært redaktør siden 1992 og daglig leder siden 2001. I denne tiden har Fiskaren blitt overtatt av Norges Handels- og Sjøfartstidende (NHST) i 1998, fusjonert med IntraFish i 2001 og fusjonert med Fiskeribladet i 2007.

• Media, kommunikasjon

• publisher