Omdømme-avtale mellom IntraFish og Meeting-Point

Intrafish Media AS har inngått global samarbeidsavtale med det norske analyseselskapet Meeting-Point AS. Stikkord er omdømmebygging.

- Ventetiden er over for den globale sjømatbransjen. Vi har ikke bare svar på hvordan du styrer ditt omdømme. Nå har vi har også metode og verktøyer, lover IntraFish Medias salgs- og markedssjef Per Håkon Stenhaug i en pressemelding.

Partene har i lengre tid arbeidet med å utvikle omdømmeundersøkelser og programvare spesielt for sjømatbransjen. Målet er på ene siden å styrke bransjen og de enkelte aktører sin markedsposisjon mot konkurrerende råvarer, og på den andre siden øke kunnskap og fokus på eget omdømme hos de enkelte aktører.

I samarbeidet vil all datainnsamling, lagring og videre analyser skje direkte mellom Meeting-Point AS og den enkelte oppdragsgiver.

Hvem er Meeting-Point

Meeting-Point AS ble startet i 2006 av gründerne Rune Johansen og Per Olaf Aarnæs. Selskapet har kompetanse på å fremskaffe beslutningsgrunnlag gjennom innovative metoder. Det har kompetanse på analyse og rådgivning.

Selskapet har de seneste årene etablert seg i det nordiske markedet med tunge merkevarer på sin merittliste.

De seneste to årene har Johansen og Aarnes jobbet på oppdrag for flere norske sjømatbedrifter og tilegnet seg bransjekunnskap.

Spesielle forventninger

Salgs- og markedssjef Stenhaug påpeker at det lenge har hersket stor forvirring om hvordan sjømatnæringen kan bedre sitt omdømme.

- Fremfor alt er det store utfordringer knyttet til hva omdømme faktisk er, og om det overhode kan styres. Denne debatten raser fortsatt med uforandret styrke i absolutt alle deler av bransjen. Selv myndighetene med fiskeriministeren i spissen, og forbrukermarkedet, har meldt seg inn i debatten. Men en ting synes vi alle å være enig i: Det later til å foreligge helt spesielle krav og forventninger til sjømatprodusenter blant forbrukere og sjømatkjøpere sammenlignet med andre produkter fra for eksempel landbruket, sier han.

Ønsker standard for bransjen

Utfordringen med omdømmeundersøkelser er at de er fundert på respons fra forbrukermarkedet.

- De er dermed ikke godt egnet for ”B2B”-markedet som tross alt er fundamentalt viktig for sjømatbransjen. Dessuten tror vi simpelthen ikke på analyseselskap som benytter ”lukkede” system som kun er åpent for tolkning av spesielt utvalgte personer ansatt hos vedkommende selskap. Sjømatbransjen er i en særegen situasjon med hensyn til omdømme som krever særskilte hensyn. Men viktigst er nok det faktum at tilgjengelige undersøkelser i dagens marked kun gir en passiv rapport. Med ulike tilbydere vil også resultatene bli sprikende. En standard for bransjen vil kreve en lik valuta, sier Stenhaug.

Kevin Lane Kellers modell

Meeting-Point AS og Intrafish Medias forretningsavdeling har utviklet og etablert ”Intrafish Reputation Monitor”.

- Det er en forskningsbasert omdømmeundersøkelse designet spesielt for sjømatbransjen. Den hever seg over rapportnivå og fungerer som fullskala styringsverktøy. For å åpne opp metode og gjøre data tilgjengelig for et globalt marked, er metode og undersøkelse fundert på Kevin Lane Kellers ”Consumer Brand Resonnance Model”. Den benyttes av akademiske miljøer i alle verdens land, sier Stenhaug.

• intrafish reputation monitor
  • omdømme måling

IntraFish Mediagruppens sjømatpublikasjoner inkluderer den global oppdretts avisen Fish Farming International, sjømatpublikasjonen Seafood International, og Fishing News International, avisen for den globale fiskeindustrien. IntraFish Media publiserer også Fishing News Weekly, en publikasjon for fiskeindustrien i Storbritannia som kommer ut en gang i uken og FiskeribaldetFiskaren, en publikasjon for den nordiske fiskeindustrien som blir gitt ut tre ganger i uken.