KIF aldersbestemt fotball. Foto: Kirkenes Idrettsforening

Disse lagene fra Finnmark får midler fra Ishavskraftfondet

Sammen med Finnmark Idrettskrets og Troms Idrettskrets formidler Ishavskraft midler hvert år til lag og foreninger. Nå er midlene til Finnmark fordelt.

Ishavskraft medvirker til å øke aktiviteten og oppslutningen blant barne- og ungdomsidretten i Troms og Finnmark. Blant 37 søkere i Finnmark er nå Ishavskraftfondet fordelt over hele fylket. Blant annet Kirkenes Idrettsforening og Talvik IL får støtte i 2019.

Kirkenes Idrettsforening

Det er blant ungdom at frafallet i idretten er størst. Derfor er det gledelig å se at de i Kirkenes IF, Hesseng IL og Bjørnevatn IL legger til rette for at Jenter 17 og Gutter 17 i Sør-Varanger skal kunne fortsette med fotball.

For kommende sesong har de etablert et samarbeidslag for å gi spillerne en god treningshverdag. Hver for seg er det vanskelig å tromme sammen et lag, men sammen blir de mange og sterke. - KIF

I den anledning ønsker de å kjøpe inn nye nøytrale drakter til begge troppene. Ishavskraftfondet bidrar med 15 000 kr til dette og ønsker Kirkenes Idrettsforening lykke til.

Talvik IL

For at barn skal slippe pendle inn til Alta for å være med på aktivitet, har Talvik idrettslag de siste årene gjort flere endringer for å få på plass et tilbud til barna i bygda. Fotballgruppa har rekruttert nye trenere og startet fotballtrening hver uke for 1.-4- klasse og 5.-7. klasse. Idrettslagets største mangel er nytt utstyr, da det de bruker er gammelt, begrenset, utdatert og dårlig.  Ishavskraftfondet støtter opp med 18 000 kroner som bidrag til innkjøp av nye draktsett, fotballer og mål.

Foto: Talvik IL

Andre lag og foreninger i Finnmark som også får støtte fra Ishavskraftfondet:

Hammerfest svømme- og livredningsklubb - 20 000 kr

Varanger orienteringsklubb - 8000 kr

Vadsø turnforening - 6000 kr

Kirkenes og omegn skiklubb - 7000 kr

Atletklubben 1954 - 6000 kr

Ishavskraft AS er Nord-Norges største kraftleverandør, med en omsetning på 2,2 milliarder kroner. Selskapet selger ren kraft fra fornybare energikilder som vann- og vindkraft, og vi jobber kontinuerlig med bærekraftige og fremtidsrettede energiløsninger for de globale miljø- og klimautfordringene. Ishavskraft tilbyr prisvinnende kundeservice og er sertifisert som Miljøfyrtårn og ISO 9001, ISO 14001 og OHSAS 18001. Selskapet har 60 ansatte i Alta og Tromsø.