Statsminister Erna Solberg ankom standsmessig i en Iveco Stralis NP

Statsminister Erna Solberg ankom standsmessig i en Iveco Stralis NP

Statsminister Erna Solberg ankom standsmessig i en Iveco Stralis NP på biogass, som hun fylte selv da hun foretok den offisielle åpningen av Den Magiske Fabrikken i Rygg Miljøpark i Tønsberg 13. september.

Den Magiske Fabrikken utenfor Tønsberg er et Nasjonalt Pilotanlegg som gjenvinner matavfall og husdyrgjødsel til klimavennlig biogass og verdifull biogjødsel til produksjon av ny mat. Fabrikken er det største miljø- og klimatiltaket i Vestfold og Grenland noensinne, og bidrar til betydelig reduksjon av klimautslipp, grønn vekst og verdiskaping i regionen.

For øyeblikket håndterer anlegget rundt 110.000 tonn matavfall og husdyrgjødsel. Dette gir en produksjon av biogass tilsvarende 6,8 millioner liter diesel. Biogassen vil i hovedsak bli brukt som drivstoff i kjøretøy. Siden begynnelsen av juli har 70 busser i Vestfold og Grenland gått på biogass produsert på Den Magiske fabrikken.

Det tette samarbeidet med landbruket har bidratt til at anlegget har fått status som nasjonal pilotanlegg. Gjennom denne fabrikken vil landbruket i Vestfold nå regjeringens målsetning om at 30% av husdyrgjødselen skal brukes til biogassproduksjon innen 2020, og det skjer allerede i 2016.

Iveco Stralis på biogass

En biogassdrevet Iveco Stralis NP spilte en viktig rolle under åpningen av Den Magiske Fabrikken. Nye Iveco Stralis NP er den første gassdrevne trekkvogn/lastebilen spesielt utviklet for langtransport, kan kjøres på klimavennlig biogass. Iveco Stralis NP gjør det mulig å transportere avfall og andre råvarer på en klimavennlig måte. For å synliggjøre dette var det naturlig at statsminister Erna Solberg skulle ankomme til åpningsseremonien i et slikt kjøretøy.

Iveco har meget lang erfaring i produksjon av nyttekjøretøy for alternativt drivstoff, og Stralis NP er den første gassdrevne lastebilen som er konstruert for å operere innenfor langtransport.

Stralis NP har en 8,7-liters Cursor 9 gassmotor som yter 400 hk og har et dreiemoment på 1700 Nm. Den egner seg for vogntogvekter inntil 44 tonn. Den kan utstyres med tanker for komprimert eller flytende biogass (evt. naturgass), og rekkevidden kan dermed komme opp i drøyt 1300 km. Stralis NP er utstyrt med det komfortable og velutstyrte langtransport-førerhuset Hi-Way og 12-trinns Eurotronic automatisert girkasse.

Også gassdrevet Eurocargo

Også en gassdrevet 12-tonns Iveco Eurocargo, International truck of the Year 2016, var med på åpningsarrangementet av Den Magiske Fabrikken. Dette kjøretøyet har en 6-liters Tector 6-motor som i gassutførelse yter 204 hk og har et dreiemoment på 750 Nm. Bilen er utstyrt med en manuell 9-trinns ZF-girkasse. Den gassdrevne Eurocargo går på komprimert biogass eller naturgass og er velegnet til distribusjonskjøring og lettere renovasjonskjøring.

Iveco er et selskap innenfor CNH Industrial N.V., en global leder innenfor kapitalvaresektoren, oppført på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) og på Computerised Stock Exchange, organisert og styrt av Borse Italiana (MI: CNHI). Iveco utvikler, produserer og markedsfører et bredt spekter av lette, mellomtunge og tunge nyttekjøretøy, samt offroad lastebiler og andre offroad kjøretøy.

Det brede kjøretøyprogrammet inkluderer Daily, et kjøretøy som dekker 3 – 7 tonns segmentet, Eurocargo fra 6 – 16 tonn, samt Trakker (dedikert for offroad kjøring) og Stralis, begge over 16 tonn. I tillegg kommer merkenavnet Iveco Astra som dekker gruve- og anleggssektoren med tipptrucker og rammestyrte dumpere, samt spesialkjøretøy.

Iveco sysselsetter nesten 21.000 ansatte globalt. Selskapet har produksjonsenheter i 7 land i Europa, Asia, Afrika, Oceania og Latin-Amerika hvor det produseres kjøretøy med de mest avanserte teknologier. 4.200 salgs- og servicepunkter i mer enn 160 land sikrer teknisk støtte uansett hvor i verden et Iveco-kjøretøy er i arbeid.