420 kV Kvandal Transformatorstasjon

Jacobsen Elektro gjennomfører betydelige kontrakter med Statnett

Jacobsen Elektro fikk i mai 2014 tildelt en meget stor og banebrytende kontrakt på det norske markedet med Statnett til en estimert verdi på 100 millioner norske kroner.

Statnett bygger en 150 km lang ny 420 kV overføringslinje fra Ofoten til Balsfjord og prosjektet har en kostnadsramme på nærmere 3,7 milliarder kroner. Dette er en del av Statnetts storsatsning for å ivareta forsyningssikkerheten i hele Nord-Norge nord for Ofoten og vil legge til rette for økt verdiskapning i landsdelen og bidra til at utbygging av ny fornybar energi kan realiseres.

Jacobsen Elektros leveranse er en totalentreprise for utvidelse og oppgradering av 420 kV Kvandal Transformatorstasjon, nord for Narvik. Arbeidene har for lengst startet opp med nødvendig engineering og planlegging. Byggearbeidene på selve stasjonen startet opp i oktober 2014, og tekniske installasjoner startet opp i mars 2015. Prosjektet overdras til Statnett i løpet av 2015.

Transformatorstasjonen i Kvandal er meget viktig for strømforsyningen i Nord-Norge og vil være i drift under hele anleggsperioden, noe som innebærer ekstremt strenge krav til helse, miljø og sikkerhet.

De byggetekniske arbeidene på stasjonen er betydelige og inkluderer bl.a. et helt nytt kontrollbygg på nærmere 500 m2. For disse arbeidene har Jacobsen Elektro inngått avtale med det lokale selskapet Harstad Bygg AS.

De tekniske installasjonene i koblingsanlegget inkluderer alle nye apparater på 420 kV med tilhørende stålstativer og tilkobling av nye linjer.

Roar Haaland Johansen

Pressekontakt +47 906 36 095