Fremtidens transformatorstasjon

Jacobsen Elektro AS har vunnet pilotprosjektet ”Digital Substation” for Statnett SF

Jacobsen Elektro AS sammen med Sprecher Automation og Arteche, har vunnet en viktig og prestisjefylt kontrakt med Statnett for å sette standarden på fremtidens vern- og kontrollanlegg.

Digital Substation

Digital Substation inngår i ett større forskningsprosjekt hos Statnett. Statnett sitt overordnede mål er finne nye anleggsløsninger som medfører:

• Lavere kostnader ved bygging og drift
  • Kortere tid for gjennomføring av byggeprosjekter
  • Øke personsikkerheten på anleggene

Statnett ønsker å øke påliteligheten ved drift av anleggene, ta i bruk SMARTGRID funksjonalitet og intensivere måling og overvåkning (BIG DATA). Dette kan gi beslutningsgrunnlag til preventive inngrep som både forhindrer driftsforstyrrelser og forlenger levetider.

Den teknologiske drivkraften i transformatorstasjonen er kommunikasjonsprotokollen IEC61850. Protokollen har i de to siste rammeavtalen på V&K blitt benyttet på stasjonsbus. Det vil si for kommunikasjon mellom de ulike feltdatamaskinene og Gateway’en (grensesnittet mot driftssentral). I Digital Substation blir protokollen IEC 61850-9-2 tatt i bruk på prosessnivå. Det vil si kommunikasjonen mellom feltdatamaskin og høyspenningskomponentene. Den konvensjonelle kablingen fra feltdatamaskin og ut i høyspenningsfeltene blir erstattet av kommunikasjonskabler, i dette tilfellet fiber.

Jacobsen Elektro sin leveranse er tredelt:

• Bygge Pilotanlegg: Vern- og kontrollanlegg samt optiske måletransformatorer
  • Støtte drift av Pilotanlegg frem til 2019
  • Utarbeide forretningsplan som blir en del av grunnlaget for hvordan Statnett skal bygge sine V&K i fremtiden

I både bygge- og driftsfasen vil det være omfattende testing av ulike konsepter. Nytt utstyr kan komme til i perioden som skal integreres, slik som optiske spenningstransformatorer

Leif M. Strøm, Prosjektleder sier:"At Statnett SF har besluttet å velge Jacobsen Elektro AS sin løsning for denne piloten er en tillitserklæring til vår kompetanse, tekniske kaliber og produktmiks med våre partnere. Vi ser fram til å sette fremtidens standard sammen med Statnett i dette prosjektet.”

• Industri, produksjon

• kontrollanlegg
  • transformatorstasjon

Jacobsen Elektro ble etablert i 1891 og er en av Norges eldste elektrotekniske bedrifter. Vår virksomhet favner alt fra levering av nøkkelferdige transformatorstasjoner og kraftstasjoner – til servicerelaterte og rådgivende tjenester.

De siste 20 årene har vi bygget et stort antall nøkkelferdige anlegg i Øst-Europa, Afrika og Asia.

Våre kunder i Norge er ledende bedrifter innen prosess- og kraftkrevende industri, kraftprodusenter og netteiere på alle spenningsnivåer.

Roar Haaland Johansen

Pressekontakt +47 906 36 095