SUNSWEET PRESSEMELDING

SUNSWEET PRESSEMELDING

Ny forskning viser at selv et mindre daglig inntak av svisker kan ha en positiv effekt på beinhelsen hos kvinner og at svisker kan forebygge tarmkreft.

Forskningsresultater presentert under Experimental Biology Conference 2015 i Boston, USA styrker bevisene for at inntak av California-svisker, som del av et balansert kosthold, er knyttet til beinhelse hos kvinner som har passert overgangsalderen.

En daglig porsjon svisker kan være nyttig for beinhelsen hos kvinner
Ny forskning viser at det å spise svisker kan ha positiv effekt på beinhelsen. Tidligere publiserte studier avdekket at daglig inntak av 100 g (ca. 8-10 stk.) California-svisker gjennom et år, var assosiert med økt beinmineraltetthet (BMD) hos kvinner etter overgangsalder. Målet med den nye studien var å undersøke om 50 g (4-5 svisker) ville være like effektivt. Resultatene tyder på at 50 g svisker kan være like effektivt for å forebygge beintap hos eldre kvinner etter overgangsalder hvor benmineraltettheten er lavere enn normalt.

«Dette er spesielt overbevisende ettersom osteoporose er et alvorlig problem for både menn og kvinner, og svisker fortsetter å vise lovende resultater i forebygging og reversering av beintap. En tørket frukt som enkelt kan inngå i kostholdet ditt, og som kan bidra til å hindre ytterligere beintap er en utrolig oppdagelse», sier Shirin Hooshmand, PhD-forsker og assisterende professor ved Department of Exercise and Nutritional Sciences ved San Diego State University.

Verdens osteoporosedag 20. oktober 2015

For første gang støtter California Prunes World Osteoporose Day (WOD)/Verdens osteoporosedag, som hvert år feires den 20.10 i mer enn 97 land. WOD er organisert av International Osteoporosis Foundation (IOF) sammen med IOFs medlemsforeninger. Arrangementet hever den globale bevisstheten om forebygging, diagnostisering og behandling av osteoporose og metabolsk skjelettsykdom.

Kosthold inkludert svisker er knyttet til bevaring av en gunstig bakterieflora i tykktarmen som kan redusere risikoen for tykktarmskreft

Svisker inneholder mye fiber og interessen for effekten på tarmfloraen som følge av høyt fiberinntak er økende. Ved nye forsøk har man undersøkt hvordan svisker i kostholdet førte til en fordelaktig endring i forholdet mellom forskjellige bakterier, som ser ut til å redusere utviklingen av kreftdannende celler i tykktarmen.

«Ytterligere forskning er nødvendig, men resultatene fra denne studien er spennende fordi de antyder at det å spise svisker kan være en livskraftig ernæringsstrategi i kampen mot tykktarmskreft.»

Nancy Turner, PhD forskningsprofessor ved Department of Nutrition and Food Science, Texas A & M University.

Kilder

• Seidel et al. Dried Plums Modify Colon Microbiota Composition and Spatial Distribution, and Protect Against Chemically-Induced Carcinogenesis
  • Hooshmand A, Brisco JRY, Arjmandi BH. (2014) The effect of dried plum on serum levels of receptor activator of NF-kB ligand, osteoprotegerin
    and Sclerostin in osteopenic postmenopausal women: a randomised controlled trial. BJN. 112; 55-60
  • Metti et al. Effects of Low Dose of Dried Plum (50 g) on Bone Mineral Density and Bone Biomarkers
    in Older Postmenopausal Women
  • Hooshmand S, Chai S, Saadat R, Payton M, Brummel-Smith K, Arjmandi B (2011) Comparative effects of dried plum and dried apple on bone inpostmenopausal women. Br J Nutr. 106; 923-30.

Vi motiveres av å tilføre mer praktiske, bedre og sunnere matvarer som norske forbrukere tar inn i sin hverdag. Når det kommer til stykke er det matglede det handler om og betydningen av fellesskapet som måltidet representerer. Vi vil være der. På ditt bord. Med glede!

Christine Bugge JensenAdm. dir.