Nye regler for kjent avsender

Med virkning fra 29. april 2013 innførte luftfartsmyndighetene nye sikkerhetsrutiner for flygods. Europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter krever fra denne dato at alle som sender sine produkter med fly skal være godkjent som Kjent Avsender (KC – Known Consignor), eller levere sine forsendelser til fysisk sikkerhetskontroll i regi av en sikkerhetsgodkjent fraktleverandør.

Det vil si at all frakt som ikke får godkjent status som sikker vil måtte kontrolleres med røntgen, screening (x-ray) eller andre godkjente sikkerhetskontroller før den kan sendes med fly.

Bedrifter kan søke om godkjenning som "kjent avsender" hos Luftfartstilsynet. Kravene til kjente avsendere omfatter blant annet krav til prosedyrer for kontroll før ansettelse av personer som får tilgang til identifiserbar flyfrakt, samt opplæring av disse personene. Videre må virksomheten fysisk sikre sitt område, med spesielt fokus på innpasseringskontroll til områder der flyfrakt produseres, pakkes, oppbevares eller sendes ut. Det stilles også krav til at transporten av frakten er sikret frem til flyplass/flyterminal etter forskriftene.

Jetpak er godkjent regulert agent og vil sikkerhets kontrollere alle forsendelser på alle stasjoner i Norge etter de nye strenge kravene. Som kunde hos Jetpak trenger du ikke å søke om godkjennelse, investere eller tilrettelegge for eget sikkerhetsprogram. Kravene får ingen praktisk innvirkning på dine forsendelser og du kan fortsatt sende med Jetpak uten forsinkelser.

Vi i Jetpak arbeider kontinuerlig med effektivisering og forbedring av vår drift for å minimere kostnader. For kunder som ikke er godkjent av Luftfartstilsynet som "kjent avsender", ser vi oss fra og med 1. juni 2013 imidlertid nødt til å innføre et sikkerhetsgebyr på NOK 31,- per forsendelse, grunnet ekstraordinære kostnader.

Vi ber om forståelse for innføringen av disse tiltakene og ser frem til et fortsatt godt samarbeid. Ved spørsmål henvend deg til din kontaktperson eller vår kundeservice på telefon 09899.

• luftfartstilsynet
  • kjent avsender