Nå blir de grønne nyansene hakket dypere og mer omsluttende. Den nye, mørkere blågrønne Dark Teal er en av de vakre, nye fargene som presenteres.

Fargene du vil leve med

Nytt fargekart fra LADY byr på hele 32 farger som gjenspeiler tidens tendenser. Denne gangen er fargekartet også designet slik at man enkelt kan skape perfekte fargepaletter for harmoniske hjem. Samtidig lanseres nye LADY Pure Color – enda mattere for det mest eksklusive utseendet.

– Vår vakreste maling noensinne er nå enda mattere og enda vakrere, forteller Lisbeth Larsen, Global fargesjef i Jotun. Med ny, supermatt finish skapes en helt unik fargeopplevelse hvor fargenyansen virkelig kommer til sin rett. Nye LADY Pure Color gir veggene et mykt og eksklusivt utseende, og rommet får en helt spesiell atmosfære.

– Å male veggene i en ny, vakker farge er et effektfullt og stemningsskapende grep som mange vet å benytte seg av, sier Lisbeth Larsen. - Med jevne mellomrom trenger vi fornyelse! Stemningen i rommet gjenspeiler ikke lenger den atmosfæren vi ønsker å omgi oss med. Når veggene males i en ny og vakker farge, forvandles både stil og romfølelse.

– Jotun får mange henvendelser om fargeråd. Veldig mange ønsker råd om hvilken fargenyanse de skal velge. De liker blått, men lurer kanskje på hvor lyst eller mørkt de skal gå. De er også opptatt av hvilke farger som harmonerer godt sammen når de skal fargesette tilstøtende rom, sier Larsen.

Derfor er det nye fargekartet fra LADY designet slik at det er enda enklere å velge farger, og enklere å skape personlige og harmoniske fargepaletter. Alle fargene presenteres denne gangen samlet på ett og samme oppslag. I alt 32 vakre farger som gjenspeiler tidens globale tendenser. Ved å kombinere farger som står ved siden av hverandre, vil du få vakre og harmoniske fargekombinasjoner. Fargekartet gir også konkrete tips om hvordan du skaper en fargepalett som fremmer din personlige stil. Om du ønsker å gå for ton-i-ton eller delikate kontraster vil det nye fargekartet guide deg på rett vei.

– Etter en lang periode med lyse interiører, er det nå helt tydelig at vi ønsker å leve med farger, sier Lisbeth. – I vårt arbeid med trender, farger og livsstil har vi identifisert tre tendenser og tilhørende farger som vi mener vil prege hjemmene våre i tiden som kommer. Dette er tendenser vi ser rundt om i verden, og vi har valgt å kalle dem City Motions, Silent Serenity og Lush Garden, forteller hun.

City Motions

I byer som København, London og New York og Berlin vokser nye, kreative miljøer frem. Urbane utfordringer krever nye løsninger, og en ny generasjon viser vei med smarte grep som gjør livet enklere. City Motions favner denne minimalistiske trenden og har sin base i blå nyanser.

Silent Serenity

Her ser vi hvordan nytt møter gammelt, og hvordan stillhet og ro oppstår når vi bringer inn brune sandfarger og nyanser av lys fersken. Farger som ifølge med håndlagde objekter gir assosiasjoner til fjerne himmelstrøk og et enkelt liv – i en atmosfære som både er varm og innbydende.

Lush Garden

Grønt er fargen for nytt liv, og grønne farger har vært med oss en stund. Nå blir de grønne nyansene hakket dypere og mer omsluttende. Samtidig kommer det inn blå-grønne toner. Røde nyanser i ulik fargestyrke får også innpass. Slik blir Lush Garden et uttrykk for harmonien som finnes i botaniske hager og eksotiske, vakre naturopplevelser.

– Ved å presentere alle fargene på samme oppslag, åpnes muligheten for å se nye sammenhenger og fargekombinasjoner, sier Lisbeth Larsen. Noen farger hører naturlig hjemme i ett tema, mens utvalgte farger gjerne kan kombineres på tvers av tema. Et eksempel er 10981 Norwegian Wood. En ny rød-brun farge som er helt nydelig sammen med dempede ferskentoner i Silent Serenity. Samtidig vil 10981 Norwegian Wood opptre vakkert i samspill med fargene 10965 Hipster Brown og 1391 Lys Antikkgrå som du finner i temaet City Motion, forklarer hun.

Farger pr tema

10963 Golden Bronze

10964 Smoked oak

10962 Sandy

24 av fargene kan også blandes i kalkmalingen LADY Minerals og i takmalingen LADY Perfection.

Fargene finner i større grad også veien til detaljer som tidligere har vært forbeholdt hvite nyanser. Samme farge på lister, dører og vegg gir en harmonisk og dempet stil.

– Det er rett og slett rålekkert når dører og lister males i samme farge og glansgrad som veggen, oppfordrer Lisbeth, og henviser til LADY Supreme Finish for perfekt finish på tre og panel.

– I Jotun vet vi hva farger betyr for våre omgivelser, og det er denne innsikten vi tar i bruk når helt nye farger skal lages. Mange års erfaring har gitt oss viktig kunnskap om fargenes rolle i et vakkert interiør, og hvordan disse kan gjenskapes i maling, sier Lisbeth Larsen.

Med LADY kan du skape et bredt spekter av interiørstiler. Ved å vise hvordan fargene lever og harmonerer med hverandre på helt unike måter, håper vi at det nye fargekartet fra LADY legger til rette for at man finner sin personlig fargepalett – til et rom og til hjemmet som helhet.

• Fotografiene er Jotuns eiendom og kan kun brukes til omtale av LADY/Jotuns farger og produkter, og ikke som illustrasjonsbilder av andre saker.
  • Foto krediteres Jotun A/S / LADY - @jotunlady (Instagram)
  • Fotograf: Line Klein. Styling: Kråkvik & D'Orazio