Ung designsuksess til Milano

Ung designsuksess til Milano

Maskinstyrt og naturlig kunst

Den store, årlige møbel- og interiørmessen i Milano, går av stabelen i april, og for andre gang samarbeider Norwegian Crafts, Klubben og Jotun om en norsk satsning. Det norske samarbeidsprosjektet ”Structure – Norwegian contemporary crafts and design ” skal presentere noe av det ypperste av norsk design og kunsthåndverk. Dette er et fantastisk utstillingsvindu for de 26 norske designerne som er håndplukket til denne unike utstillingen. Det ligger mye imponerende arbeid bak en slik deltagelse, og vi har spurt et knippe av de utvalgte designerne hva som kjennetegner nettopp deres arbeid og design.

Kneip – naturlig kunst og håndverk

Kneip er et kunst-, håndverk- og designstudio, grunnlagt av Jørgen Platou Willumsen og Stian Korntvedt Ruud. – Allsidighet er viktig for oss, sier Jørgen. – Vi har fått mye kunnskap om en rekke fagområder etter hvert, og tar med oss all vår erfaring inn i fellesskapet. Vi utfordrer hverandre, og søker hele tiden etter å lære nye ting, slik at hvert prosjekt blir unikt. En fellesnevner for alle våre prosjekter er tid, håndverk, natur og materialitet, forteller han.

Kneip sikter mot et internasjonalt publikum, og har bare det siste året, deltatt på utstillinger i Milano, London, Wien, New York og Paris. ”Structure” er således en unik mulighet til å vise seg fram for bransjen.

Maskiner skaper stilen

I Kneip jobbes det hovedsakelig med ulike naturlige materialer som metall, tre, lær, keramikk og tekstil. – Vi jobber veldig materialbasert, og mye av vår arbeidsmetode er å eksperimentere med materialer og maskiner. Maskinene gir oss ulike måter å bearbeide materialene på, og vi kjøper med jevne mellomrom nye maskiner - slik at vi lærer nye teknikker. Slik lærer vi også materialene å kjenne, alle materialer har sine egenskaper – på godt og vondt, forteller Jørgen. – Denne arbeidsmetoden påvirker nok stilen vår.

For Kneip er alle arbeid like viktige og verdifulle, og en del av en pågående prosess. – Alle prosjekter gir oss nye erfaringer og kunnskap som vi tar med oss inn i neste prosjekt, forteller Jørgen.

Farger gjennom naturlige prosesser

- Vi jobber mye med farger gjennom prosesser der vi tilfører f.eks. kjemikalier til metaller. Det fine er at man på denne måten får frem naturlige prosesser i materialene, som ville skjedd over tid i naturen. Det samme gjør vi med treverk. Til nå har vi stort sett jobbet med farger som oppstår i materialene.

Gutta i Kneip lar seg inspirere av så mangt, alt fra natur til urbane miljøer i Oslo. - For oss handler det på mange måter om å se muligheter, og sånn sett er det mye spennende inspirasjon å hente over alt hvor vi befinner oss, forteller Jørgen.

Håndverk og kvalitet

Kneip har en variert kjøpergruppe, litt avhengig av om det er produkt, skulptur eller trykksak. Prisen varier en del, noe som har betydning for hvem som kjøper. - En fellesnevner er jo forhåpentligvis at folk verdsetter håndverk, kvalitet og materialitet og derfor er villig til å betale noen kroner ekstra, sier Jørgen.

Og hva er så Kneip-guttas største drøm? - Vår største drøm er at vi kan fortsette å gjøre gode gjennomarbeidede prosjekter, og ikke minst at vi kan fortsette å jobbe 100 prosent med det vi brenner mest for, avslutter Jørgen.

Utstillere på Structure - Norwegian contemporary crafts and design

Marianne Andersen Millie Behrens Bjørn van den Berg Kristine Bjaadal Anja Borgersrud, Barmen og Brekke Ann Kristin Einarsen Andreas Engesvik Lars Beller Fjetland günzler.polmar Elin Hedberg Thomas Jenkins Kneip Anette Krogstad Runa Klock Aron Li Noidoi Kristin Opem Christina Peel Sara Polmar Sara Skotte Martin Solem Falke Svatun  Sverre Uhnger Vera & Kyte Kiyoshi Yamamoto

Jotun en av verdens ledende produsenter av dekorative malinger, skips- og industrimalinger og pulverlakker. Konsernet har 68 selskaper og 33 produksjonsanlegg fordelt på alle kontinent. Jotuns produkter er tilgjengelig i mer enn 90 land.