LADY Perfection fargen 1462 Grå Skifer

Sett farge på taket!

Løft blikket! Hvem har sagt at taket må være hvitt? En ny og spennende trend er tak i utradisjonelle farger. Det gir en helt ny romfølelse og atmosfære.

Nå er det helt i tiden å tenke kreativt for fargen i taket. Det har en enorm påvirkning på rommet, og bør være en viktig del av planleggingen før en oppussing. Taket er en akkurat like stor flate som gulvet, og derfor kan det påvirke hele uttrykket i rommet.

Taket preger atmosfæren

– De siste årene har vi sett at folk i større grad går bort fra tradisjonelle veggfarger som hvitt, grått og beige, og velger mer fargerikt. Nordmenn er flinke, og setter sammen farger på nye og spennende måter, forteller skandinavisk Fargesjef Nina Klæboe Mørkve i Jotun.

– Men når det gjelder taket, er det fremdeles hvitt som går igjen de aller fleste steder. Tiden er inne for å prøve noe nytt, og ta interiøret et steg videre. Ved å bruke farge i taket tilfører du rommet noe helt nytt og unikt.

På tross av at de fleste tak fremdeles er hvite, tror også interiørarkitekt i Zinc interiør, Bjørg Eva Røssaak, at fargede tak er en økende trend, og at vi i tiden fremover vil se at taket får mer fokus.

– Generelt er vi mer vare for fargebruk her i nord, men vi har likevel blitt flinkere til å utforske farger de siste årene, forteller Røssaak.

– Veldig mange bedrifter satser på en lys og nøytral innredning, og da vil for eksempel en mørkegrå himling tilføre møterommet en spennende effekt. Et rom er en kube, og alle flatene er like viktige for tilsammen å skape en fin helhet.

Et hav av muligheter

• -Det kan ofte være vanskelig å se for seg hvor stor betydning et tak faktisk har for atmosfæren, men tenk deg hvordan et rom forandrer seg med et mørkt versus et lyst gulv. Det samme gjelder taket, forklarer Nina Klæboe Mørkve, som har gode råd for hvordan lykkes med fargesetting av taket.
  • Små nyanser – store forskjeller. Husk at det er stort sprang mellom mørkt og lyst, og at små nyanser kan utgjøre store forskjeller for opplevelsen i rommet.
  • Hvitt er ikke hvitt! Ønsker du et hvitt tak – velg en hvittone som passer til vegg- og detaljfarger. Har du et kritthvitt tak, vil en vegg i for eksempel fargen Bomull, fremstå som veldig gul.
  • Velg farge etter rommets funksjon. Skal det soves, lekes eller slappes av? Fargene skaper stemningen, så velg farger som underbygger atmosfæren du ønsker. Rom hvor det er høyt under taket, vil oppleves lunere hvis taket er i en mørkere nyanse, mens lyse tak gjør at avstanden oppleves større. Mørke farger på et soverom vil for eksempel kunne ha en beroligende effekt for du skal sove.
  • Barn elsker farger! Maler du én vegg og taket i en annen farge enn resten av rommet, vil dette gi en spesiell geometrisk opplevelse som endrer seg etter hvilken vegg som males. I barnerom er det lov til å slå seg litt løs, også i taket.

Barn har et annet bevegelsesmønster enn oss voksne - de er i full lek, gjerne oppned, høyt og lavt.

• La taket binde rommene sammen! I oppholdsrom som for eksempel stue og kjøkken, bør du tenke helhet. Har du rom med åpne overganger og ulike farger på veggene, bør du passe på å velge en takfarge som harmonerer med begge rommene og som binder dem sammen.
  • Understrek arkitektur og former. Mørke farger understreker former på en helt annen måte enn lyse farger, fordi lyset reflekteres annerledes i det mørke. Lek deg med farger, og se hvordan du kan få fram formene på en annen måte bare ved fargebruk.
  • Bruk takmaling på tak. Dersom du bruker veggmaling i taket er det vanskelig å få et pent og skjoldfritt resultat. Årsaken er at taket bør ha en helmatt maling, samt en maling med en spesiell utflyt som sikrer et skjoldfritt resultat uten såkalte «rullegater» (spor etter malerullen).

Interiørarkitektens tips

Bjørg Eva Røssaak har brukt mye farger i sine prosjekter, og gjort seg mange erfaringer på smarte tips og triks:

• En helmatt maling er avgjørende for et godt resultat når du skal male slette tak.Matt maling oppleves mer diskret og lunere enn blank maling.
  • Du kan gjerne fargesette taket på et rom med mørke veggflater, men for at det skal være et rom det er godt å være i, er det spesielt viktig at du velger en diskret fargepalett hvor tak og vegg harmonerer. Husk at blir det for mørkt på alle flater, vil det kunne oppleves som dystert.
  • Det er lett å få skjolder i taket når du vasker det. Mal det i stedet, resultatet blir mye bedre, og jobben er ikke nødvendigvis så mye større.
  • Lek deg med takmaling! Har du for eksempel en lysekrone du ønsker å markere, mal en sirkel med farge rundt den.
  • Hvite ledninger kan bli veldig synlige mot mørke vegger eller tak, men nå finnes det tekstiltrukne ledninger i alle farger som man kan bytte til, og strømper som kan trekkes over ledninger slik at de ikke synes så godt.
  • Også røykvarslere kan ble veldig markerte mot mørke tak, men det finnes morsomme alternativer til den hvite tradisjonelle røykvarsleren.
  • Skift ut de hvite stikkontaktene med f.eks. noen mørke, så ikke de får mer oppmerksomhet enn de fortjener!

Faktaboks om Lady Perfection:

• Helmatt maling
  • Dekkgaranti etter to strøk
  • Vakkert og skjoldfritt resultat
  • Enkel å påføre – uten drypp og søl
  • Stort fargeutvalg

Pressekontakt Regional Color Marketing Manager - West Europe and Scandinavia Pressekontakt for farger og trender i Vest-Europa og Skandinavia. +47 48028310

Pressekontakt Marketing Manager Norway +47 90092776