Ny robust og brukervennlig redskapsbærer fra Kärcher

Kärcher utvider sitt sortiment kompakte gatefeiemaskiner/ redskapsbærere med en ny servicevennlig, ergonomisk og brukervennlig modell i 1-kubikkmetersklassen. MC 130 er en dedikert gatefeiemaskin for både vintervedlikehold og grøntpleie. Den er ideell til helårsbruk med et stort utvalg moduler og redskaper, som f.eks. snøplog, snøfreser, saltspreder, klippepanner, ugressfjerner, børster m.m. Maskinen kan skreddersys til enhver oppgave, og konfigureres etter kundens behov. MC 130 er dermed et ypperlig valg til offentlig drift og vedlikehold, rengjøring og vedlikehold hos industrivirksomheter, vaktmestertjenester, og for andre leverandører av vedlikeholdstjenester.

MC 130 er en robust og manøvrerbar gatefeiemaskin/ redskapsbærer. Med lav egenvekt kan den håndtere last opp til 1100 kg, før den tillatte totalvekten nås. Maskinen kan dermed frakte mer omgangen, og tidsbruken på avfallsdeponering reduseres til et minimum. Den er egnet for bruk på fortau, og kan kjøres med standard førerkort i henhold til § 35 i EUs vegtrafikklov. Redskapene kan festes i front, bak og over motoren, slik at det er mulig å utføre flere oppgaver samtidig, for eksempel gressklip­ping og oppsamling. MC 130 har transporthastighet på hele 40 km/h, og kombinert med 1700 mm akselavstand er det både raskt og komfortabelt å kjøre maskinen mellom ulike arbeidslokasjoner.

God ergonomi har vært et svært viktig element i utviklingen av MC 130, og det innglasserte og romslige førerhuset er meget gjennomtenkt i designet. Utformingen sikrer maksimalt utsyn og godt overblikk over arbeidsområdet. Sjåføren sitter over/foran frontakselen i umiddelbar nærhet til påmontert redskap, og får dermed god oversikt slik at jobben kan utføres nøyaktig og effektivt. Førerhuset er utstyrt med to komfortable seter for transport av et to-manns team. Med plass til en ekstra person som kan utføre manuelle rengjøringsoppgaver underveis, reduseres behovet for flere maskiner og kostnader. Avvibrert hytte eliminerer forstyrrende vibrasjoner.Støynivået i førerhuset er kun 74 dB, og meget lavt for et kjøretøy av denne klassen.

Intuitivt multifunksjonelt betjeningsdisplay plassert i midten av rattet gir god kontroll på maskin og redskaper. Alle nødvendige justeringer, som f.eks. innstilling av ryggekamera og sugemunnstykke, kan utføres raskt og enkelt derfra. Standardenbørstene betjenes via to joysticker på armlenet. Selvforklarende symboler forenkler innstilling av børstehastighet og andre parametere. Føreren kan enkelt velge lagrede innstillinger med en snarveisnøkkel, og umiddelbart begynne å jobbe.

I forbindelse med utviklingen av MC 130, har Kärcher investert utviklingsressurser i et nytt hurtigskiftesystem. Vårt unike patenterte Quick Change System utnytter maskinens hydraulikk til å løfte redskapene av og på, og sørger for at montering/ demontering av toppmontert redskap som f.eks. avfallsdunk, saltspreder osv. går raskt og enkelt. Dette gir brukeren maksimal fleksibilitet og en enkel arbeidshverdag. Aldri har det gått så fort å bytte fra et redskap til et annet.

Kärcher er opptatt av å tilby samme kvalitetsstandard på alle våre redskapsbærere og gatefeiemaskiner, og rask levering av standarddeler. Derfor er MC 130 bygget med det pålitelige chassiset til redskapsbæreren MIC 50, og bruk av standarddeler forenkler vedlikehold og reparasjoner. Dette er spesielt gunstig om man har flere modeller i maskinparken. Et velutviklet serviceapparat og lang levetid gjør MC 130 til et svært økonomisk valg. Kärcher tilbyr også opplæring av serviceteknikere, slik at servicearbeidet kan utføres av eget personell.MC 130 er også en svært servicevennlig maskin, hvor alle komponenter er plassert med hensyn til tekniker.

Teknisk informasjon

• 50 HP diesel motor med direkteinnsprøytning
  • Standard 3-punktsfeste for redskap opp til 590 kg.
  • Arbeidshydraulikk: 40 - 80 l/min 220 bar, justerbar foran og bak.
  • Artikulertstyring for optimal manøvrering på trange plasser.
  • CAN bus system for rask dataoverføring. Rask og enkel feilsøking via “on-board diagnostics”.
  • Permanent traction control
  • 195 L rentvanntank og 150 L ekstra via vannresirkulering
  • 3-trinns bryter for sugekraft
  • Tilgjengelig tilleggsutstyr som air conditioning, radio, sete med varme m.m.

For mer informasjon om tekniske spesifikasjoner, vennligst se eget dokument.

• Jordbruk, landbruk, fiskeri

• innovasjon