Tennant har tapt rettssaken vedrørende markedsføring av såkalt “aktivt vann”

Winnenden, september 2013 – Tennant har i sin markedsføring hevdet at vanlig vann fra springen kan omgjøres til «aktivt vann» ved hjelp av ec-H2O teknologi som tilfører vannet elektrisitet. En slik påstand innebærer at vanlig vann får samme rengjøringseffekt som kraftige rengjøringsmidler. Kärcher har lenge hevdet at det ikke finnes noen beviser for denne teknologien, og at markedsføringen derfor er villedende. Det er nå klart at Kärcher har retten på sin side, og at såkalt "aktivt vann" ikke er mer effektivt enn vanlig vann.

Kärcher fikk medhold i første runde, men Tennant anket avgjørelsen til tysk lagmannsrett. Nå har også denne rettsinstansen avgjort at det ikke er hold i Tennants påstander, og dommen fastslår at Tennants påstander er konkurransehemmende. Tennant har nå trukket anken, og dommen fra Stuttgart Regional Court er nå rettskraftig.

Dommen baserer seg hovedsakelig på resultatene til rettens utnevnte uavhengige ekspert Thomas Hofmann fra Zürich University of Applied Sciences. I tillegg til Kärcher har andre konkurrenter og organisasjoner offentlig betvilt effekten av "ec-H2O", og utført vitenskapelige studier og praktiske tester om den påståtte rengjøringseffekten. Som tapende part er Tennant pålagt å bære saksomkostningene.

"Bevisene var overveldende. Vi har hele tiden vært sikre på at fakta ville seire til slutt. Med tilbaketrekkelsen av anken er avgjørelsen nå rettskraftig. Ec-H2O rengjør ikke bedre enn vanlig vann fra springen", sier Markus Asch, nestleder i styret til Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. "Det er en suksessfull avgjørelse som er til fordel for alle kunder. Rettferdige prosesser som dette sikrer tillit og pålitelighet." Dette er altså en dom som vil gi ringvirkninger over hele verden.

• Rettsvesen

• rettsak