​Baner vei for Miljøfyrtårnsertifisering i barnehagesektoren

​Baner vei for Miljøfyrtårnsertifisering i barnehagesektoren

Stiftelsen Miljøfyrtårn og barnehagestiftelsen Kanvas har samarbeidet om å utvikle en ny sertifiseringsmodell for barnehagesektoren som gjør det både enklere og mer relevant for barnehager å sertifisere seg som Miljøfyrtårn.

I denne prosessen har både Kanvas’ hovedkontor og alle de 66 barnehagene blitt Miljøfyrtårnsertifisert gjennom hovedkontormodellen. Hovedkontormodellen flytter en del av rapporteringen til hovedkontoret, slik at barnehagene i større grad kan fokusere på miljøpedagogikken med barna.

– Hovedkontormodellen gjør sertifiseringen enklere for alle parter, samtidig som de ansatte i barnehagene kan bruke mer av tiden sin på miljøarbeidet med barna og arbeidsmiljøet i barnehagen, sier miljøansvarlig i Kanvas, Leif Roberg.

Etter inspirasjon fra Vinmonopolet har Kanvas utviklet sitt eget digitale Miljøovervåkningssystem som gjør både rapporteringen og oppfølgingen av de ulike parameterne enklere for både hovedkontoret og barnehagene.

Miljøpedagogisk arbeidet med barna i barnehagen

Et av hovedmålene for miljøsertifiseringen av barnehagene er å vekke barnas nysgjerrighet, utforskertrang og lyst til å lære om miljø og bærekraft.

- Barna er fremtiden og det er avgjørende å gi kunnskap og skape engasjement for bærekraft allerede i barnehagealder, sier daglig leder i stiftelsen Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg.

Håper flere barnehager lar seg inspirere

- Det er kjempebra at Kanvas går foran og blir sertifisert som Miljøfyrtårn på denne måten. - Først og fremst bidrar det til at tusenvis av barn blir mer klima- og miljøbevisste gjennom at miljø blir enda sterkere vektlagt i hverdagen, og for det andre bidrar det til at virksomheten blir mer bærekraftig, sier Venstre-politiker Guri Melby.

Ambisjonen med den nye sertifiseringsmodellen for barnehager har vært å gjøre det enklere for barnehageaktører som ønsker å redusere sitt fotavtrykk og utvikle miljøarbeidet i barnehagen.

I løpet av september vil stiftelsen Miljøfyrtårn lansere en idébank for barnehager på sine nettsider, der de i samarbeid med Kanvas har samlet sammen gode pedagogiske miljøtiltak som tilbyr barn i barnehagene begreper, inntrykk og opplevelser som bidrar til deres holdninger og handlinger knyttet til miljøvern og bærekraftig utvikling.

- Jeg håper Kanvas kan inspirere andre barnehageeiere til å sertifisere barnehagen, legger Melby til.

Kanvas er med sine 66 barnehager Norges største barnehagestiftelse med ideelle formål. Vi er en kunnskapsbedrift med 1200 engasjerte og profesjonelle medarbeidere med ansvar for 4000 barn. Siden oppstarten i 1986 har Kanvas vært pådriver for å bedre barns oppvekstvilkår og foreldres hverdag. Kanvas driver etter ideelle prinsipper og tar ikke ut utbytte. Dette gir oss muligheten til å kontinuerlig jobbe med kvalitetsutvikling og kompetanseheving. Blant annet har 50% av de ansatte i Kanvas-barnehagene barnehagelærerutdannelse.