Unik og innovativ kleshenger viser KappAhls bærekraftige kolleksjon

KappAhl har utviklet innovative kleshengere i resirkulert papir i eksklusivt samarbeid med det svenske selskapet Ekoligens AB. Nå benyttes hengerne EcoligentPaper til KappAhls bærekraftige kolleksjon Limited Edition.

– Vi er veldig stolte av å ha bidratt til å utvikle en kleshenger som både er smart, kostnadseffektiv og bærekraftig sammen med Ekoligens. Å dele kunnskap og erfaringer med våre samarbeidspartnere for utvikling av bærekraftige løsninger, er en viktig del av vår ambisjon om å skape en sirkulær moteindustri, sier Fredrika Klarén, KappAhls bærekraftsjef.

En fornybar, økonomisk og intelligent kleshenger

KappAhl har bidratt med ekspertise om hva som kreves av en kleshenger for å fungere optimalt gjennom hele produksjonskjeden, for eksempel ved håndtering, logistikk og avfallshåndtering i en storskala moteindustri.

Kleshengeren EcoligentPaper fra Ekoligens beviser at man ved et materialskifte ikke bare skaper et mer funksjonelt og bærekraftig produkt, men også en sterk merkevareformidler.

– Vi er stolte av å samarbeide med KappAhl som har klar fokus på bærekraft, og vi ser frem til å fortsette utviklingen av våre nestegenerasjons kleshengere sammen, sier Patrik Enbacka, adm.dir. i Ekoligens AB.

EcoligentPaper-hengeren produseres av resirkulert papir fra svensk papirindustri og delvis resirkulert metall. Produksjonsprosessen har fokus på miljøhensyn med nøye kontroll gjennom hele livssyklusen. Ved å benytte den innovative kleshengeren til sin bærekraftige kolleksjon Limited Edition sparer KappAhl omkring 1,1 tonn plast.

Ekoligens AB´s forretningsidé er å utvikle innovative produkter og materialer med bærekraftig, økologisk og økonomisk forretningsverdi. Mer informasjon på www.ekoligens.se

For mer informasjon Fredrika Klarén, Bærekraftsjef, KappAhl
Tel +46 704-71 55 58, fredrika.klaren@kappahl.com

Patrik Enbacka, VD, Ekoligens AB
Tel +46 70-610 29 08, patrik@ekoligens.se

Ingrid Melnes, Markedssjef, KappAhl Norge
Tlf: +47 95 91 23 96, ingrid.melnes@kappahl.no

KappAhl ble grunnlagt 1953 i Gøteborg og er en av Nordens ledende motekjeder med 370 KappAhl- og Newbie-butikker i Sverige, Norge, Finland, Polen og Storbritannien samt Shop Online. Vår forretningsidé er å tilby prisgunstig mote i egen design til folk flest. Idag er 53% av selskapets produkter bærekraftsmerket. 2016/2017 var omsetningen 4,9 milliarder SEK og antall ansatte cirka 4 000 i ni land. KappAhl er børstnotert på Nasdaq Stockholm. Mer informasjon finnes på www.kappahl.no.