Effektive glødeplugger: Sikker start – renere utslipp

Glødeplugger av høy kvalitet er nødvendig for at moderne dieselmotorer skal fungere optimalt. Glødepluggene gjør også mer enn å sikre rask og problemfri kaldstart – de sørger i tillegg for å redusere skadelige avgassutslipp, og er dermed også et pluss for miljøet.

- Innovative glødeplugger er en nøkkelkomponent for effektiv kontroll av utslipp. NGK innså tidlig dette, og investerte i utvikling av keramiske glødeplugger på en tid da de fleste andre så på denne nye teknologien som uøkonomisk, sier Erik Eidem, divisjonssjef i KGK Norge AS som importerer NGK-produkter.

- Fremgangen med disse produktene har vist at valget av strategi var riktig. EUs utslippskrav skjerpes hele tiden, og det kreves et perfekt samspill mellom alle motorkomponenter for å redusere avgassutslippene. Utviklingen går mot dieselmotorer som arbeider med lavere kompresjonsforhold, noe som ble veldig tydelig allerede med de nye utslippsnormene Euro 4 og Euro 5, og nå står Euro 6 straks for døren.

Slike motorer er avhengige av høyeffektive glødeplugger – som NGK keramiske glødeplugger – for å møte de knallharde kravene fra EU, understreker Eidem.

NGK har utviklet sin NHTC-generasjon av keramiske glødeplugger for å kunne garantere pålitelig tenning også for slike avanserte motorer. Hemmeligheten med disse glødepluggene, er et lengre varmeelement og smalere diameter, noe som muliggjør en temperaturøkning med opptil 1.000 grader C på mindre enn 2 sekunder!

De har også en lengre etterglødingstid, og var først med en periodisk glødefunksjon for å redusere utslipp.

Ettergløding garanterer fullstendig drivstofforbrenning, noe som reduserer røykutviklingen med ca. 49 prosent.

- Den beste glødepluggen er derfor også best for miljøet, understreker Erik Eidem.

En annen fordel med keramiske glødeplugger, er at varmen konsentreres effektivt uten spillvarme til andre deler. Dette er en stor fordel med moderne dieselmotorer, der plassen omkring forbrenningskammeret ofte er svært begrenset.

Dieselmotorens gange og utslipp forbedres bare dersom glødepluggen er like god som – eller bedre enn – motorprodusentens spesifikasjoner.

NGK D-Power glødeplugger dekker rundt 1.400 kjøretøytyper, eller i realiteten så godt som alle dieselmodeller med totalvekt under 3,5 tonn. D-Power har en meget god etterglødingseffekt og lang levetid, og bidrar til å sikre jevn og rolig gange.

NGK er i dag verdens nest største produsent av glødeplugger.

Bildetekst:

- Glødeplugger fra NGK dekker praktisk talt alle dieselmodeller som er på veien i Norge, forteller divisjonssjef Erik Eidem i KGK Norge.

Mer informasjon:

Erik Eidem | Divisjonssjef |KGK Norge AS | 22 88 46 80/90 50 61 17 | erik.eidem@kgk.no

Arne Frogner | Produktspesialist | KGK Norge AS | 22 07 46 77/90 11 52 86 | arne.frogner@kgk.no

• Vitenskap, teknikk

• ngk
  • tennplugger
  • glødeplugger
  • miljø

KGK er distributør for verdens ledende produsenter av tekniske høykvalitets produkter innen bil- og maritim sektor. KGK er en familiebedrift med 60 år i bransjen og har 800 ansatte. Konsernet opererer i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen med en omsetning på ca. tre milliarder svenske kroner. KGK er markedsleder i Norden og representerer over 100 merker som Hella, ZF, DEFA, Dräger, NGK, VDO, Webasto, Thule, Zirkona og Suzuki. Mer informasjon om KGK produkter er tilgjengelig på nettstedet:www.kgk.no