Moss Taxi setter passasjerenes sikkerhet i fokus - Installerer alkolås i samtlige 46 biler

Moss Taxi i Østfold, som har 46 biler i drift, går i front som et større taxiselskap innen taxinæringen og installerer alkolås. Alkolåsen kan skille alkohol i utåndingsluft fra alkohol som finnes i munnskyllevann, spylervæske eller håndsprit. Som bruker kan man føle seg trygg på at feilaktige prøver grunnet ytre påvirkninger ikke registreres. Stortinget vedtok den 2. juni 2015 enstemmig å innføre krav om alkolås i kjøretøy som driver persontransport. Samferdselsdepartementet jobber nå sammen med Statens Vegvesen om å forberede oppfølgingen av Stortingets vedtak om utforming av regelverket.

Moss Taxi sitt eksisterende arbeidsreglement inkluderer pliktmessig avhold, men selskapet ønsker allikevel den ekstra sikkerheten en alkolås gir. Selskapet har i alt 120 sjåfører og et betjent sentralbord med 24-timers betjent service av i alt 12 trafikk-konsulenter. I snitt gjennomfører Moss Taxi ca. 5.400 turer i uken.

– Vi er utrolig stolt over å gå i front i Norge med å installere Alkolås i våre 46 biler, sier daglig leder Lars Røed i Moss Taxi. Det å fokusere på økt sikkerhet og trygghet for våre passasjerer er utrolig viktig for oss. Det er bakgrunnen for at vi nå har gått til investering av alkolås i samtlige av Moss Taxi sine biler.

– Vi tror det i fremtiden vil komme lovkrav om installasjon av Alkolås i yrkesbiler. Vi har imidlertid ikke ønsket å vente på en lov eller et påbud om å installere alkolås. For oss er det rett og slett et spørsmål om leveranse av service og trygghet til våre passasjerer, sier Lars Røed i en kommentar. Det har videre vært stor entusiasme og engasjement fra våre sjåfører rundt prosjektet og samarbeidet med teknologileverandøren CenCom AS om innmonteringen og opplæringen i bruken av alkolås-systemet.

For å sikre oss økt kompetanse på trafikk- og passasjersikkerhet har vi samarbeidet nært med KGK Norge om den løsningen vi har valgt. KGK sin alkolås kommer fra Dräger som er markedsleder innenfor alkolås og de tekniske løsninger som følger med installasjonen. Dräger Norge AS har også tegnet en rammeavtale med Politiets fellestjenester om leveranse av alkotestere til politiet i Norge og er også leverandør av narkotestsystem til Politiet.

– Vi går nå aktivt ut og tilbyr tilsvarende løsninger for andre taxiselskaper i Norge, sier Christian Salvesen. Han har vært prosjektansvarlig for samarbeidet med Moss Taxi og teknologileverandøren CenCom som har montert utstyret. Systemet blir aktivert når man slår på tenningen. Sjåføren får klarsignal når puste/utåndingstesten skal avgis, det blir blåst inn i munnstykket og man får raskt resultatet som godkjenner at motoren lar seg starte. Utstyret er montert som en naturlig del av bilens interiør.

For ytterligere informasjon:

Lars Røed, daglig leder, Moss Taxi, mobil 90 01 48 45 og e-post: daglig.leder@mosstaxi.no

Christian Salvesen, prosjektansvarlig for samarbeidet med Moss Taxi, mobil 45 28 27 71 og e-post christian.salvesen@kgk.no, KGK Norge AS

Kevin Gonaseelan, salgssjef og ansvarlig for samarbeidet med Moss Taxi, mobil 930 00 003 og e-post: keving@cencom.no

Kort om Moss Taxi

Moss Taxi har 46 biler i drift og i alt 120 sjåfører og et betjent sentralbord med 24-timers service betjent av 12 trafikk-konsulenter. 6 av de ordinære løyvene er maxitaxier som kan ta fra 1-16 passasjerer. Disse er også tilpasset for opptil 2 rullestoler. Selskapet leverer taxitjenester til Moss, Rygge og Våler i Østfold fylke. Moss Taxi transporterer ukentlig ca. 5.400 passasjerer. Selskapets historie går tilbake til starten av 1900 tallet og målet for Moss Taxi har hele tiden vært å være så allsidig og fleksibel som mulig. Dette har gjort Moss Taxi til en god serviceyter i taxinæringen. Moss Taxi har hele tiden vært opptatt av å være innovative og positive til å ta i bruk ny teknologi for bl.a. booking. For mer informasjon se www.mosstaxi.no

• rus
  • trafikkskoler