Test promillen før politiet gjør det: Promilletesting god idé for påsketurister!

Det går mot påske med fritid, skiliv og god mat og drikke. Påsketurister hjemsøker både fjellet og kysten i store skarer, og som vanlig vil noen av dem ende påsken uten førerkort – etter å ha tatt sjansen på å kjøre hjem når de ikke burde ha gjort det. Slikt er det lett å unngå ved å investere i en håndholdt alkotester.

- Etter at promillegrensen for noen år siden ble satt ned fra 0,5 til 0,2 promille, er nok  ikke alle klar over hvor lite som skal til i dag før førerkortet kan ryke – og en saftig bot følger med på ”kjøpet”.

Promillegrense på 0,2 er i realiteten nesten jevngodt med nulltoleranse, fastslår produktsjef Knut Braaen i KGK Norge AS, som er importør av Drägers apparater for måling av alkoholinnhold i utåndingsluft til Norge.

I ferier og høytider blir det gjerne mer utstrakt sosialt liv enn vanlig, og man er gjerne litt ”løsere i snippen” enn til hverdags. Da kan det være farlig lett å undervurdere hvilken virkning de ”par-tre glassene med vin til middagen” faktisk hadde. Da kan det være veldig nyttig å blåse i en håndholdt alkotester for å sjekke om man er klar for bilkjøring – eller ikke.

Dräger 3000 er en sivil versjon av samme utstyr som politiet bruker ved sine promillekontroller.

- Apparatet er lite og hendig, og lett å bruke. Det er viktig å følge bruksanvisningen nøye, og spesielt være klar over at man ikke skal blåse i en alkomåler før en halv time etter siste inntak av alkohol for å få så nøyaktig resultat som mulig. Resultatet kan man så avlese på skjermen umiddelbart, sier Knut Braaen.

- Det er ikke alltid så lett å bedømme selv morgenen etter en festlig aften om man er promillefri eller ikke. Det kan bli veldig dyrt å ta sjanser med dette, og promillen skal ikke være særlig høy før førerkortet blir borte lenge nok til at førerprøven må avlegges på nytt.

Dessuten er bøtenivået høyt – vi snakker fort om halvannen månedslønn, sier Knut Braaen.

- Alle er vel stort sett enige om at man ikke skal kjøre verken bil, båt eller andre transportmidler om man er påvirket av alkohol. På vei hjem fra fest forstår de aller fleste veldig godt når bilen må få stå. Denne vurderingen er ikke like enkel ved frokostbordet, og da kan en slik bærbar alkotester være en både god og rimelig løsning. Prisen er lav, ikke minst sammenlignet med hva det kan koste å bli tatt med mer enn 0,2 promille, fastslår Knut Braaen.

Bildetekst:

Påsketurister til Trysil får i år sjansen til å sjekke promillen hos Alkolåspatruljen mandag, tirsdag og onsdag i påskeuken.

• Kriminalitet, rettsvesen og juss

• alkoholavhengighet
  • alkoholdebatt
  • alkoholtestare