KICKS ønsker å forebygge psykisk sykdom

Den 10. oktober 1992 ble Verdensdagen for psykisk helse startet av den ideelle organisasjonen WFMH (World Federation for Mental Health). Målet var å øke bevisstheten og spre informasjon om psykisk helse og psykisk sykdom. Det er samme grunntanke som ligger bak KICKS’ initiativ S.H.A.R.E, et prosjekt som har til hensikt å arbeide for å forebygge psykisk sykdom. S.H.A.R.E startet i Sverige i 2016 og ble våren etter lansert i Norge, sammen med organisasjonen Mental Helse Ungdom.

I år er det viktigere enn noensinne å være oppmerksom på Verdensdagen for psykisk helse. I følge flere rapporter forekommer det en stadig økning av psykisk sykdom, blant unge jenter. For å sette fokus på dette problemet og bidra til å stoppe denne utviklingen, samarbeider KICKS med utvalgte organisasjoner i initiativet S.H.A.R.E.

S.H.A.R.E lanseres i Finland

S.H.A.R.E ble startet i 2016 av KICKS sammen med organisasjonene MIND og Tjejzonen. Våren 2017 ble initiativet introdusert i Norge, sammen med organisasjonen Mental Helse Ungdom. Nå står også Finland for tur, i samarbeid med organisasjonen Foreningen for Mental Helse.

I tillegg til at KICKS støtter organisasjonene økonomisk, tilbyr de jenter mellom 18-25 år med psykiske lidelser en mentorstøttet praksisplass i bedriften. Siden starten har det ført til at 63 jenter har fått praksisplass hos KICKS.

Negativ utvikling

Psykisk sykdom er ett av vår tids største folkehelseproblemer. Mental Helse Ungdom mener utviklingen der stadig flere unge jenter og kvinner lider av psykisk sykdom er svært alarmerende.

- Samarbeidet med KICKS er svært verdifullt for oss, ettersom vi når ut til så mange og kan tilby støtte til en bred målgruppe. Vi vil få jentene til å tørre å prate og søke hjelp, isteden for å holde problemene inne. Det forebyggende arbeidet er svært viktig, altså å fange opp jentene før problemene blir altfor store, sier Adrian Tollefsen, generalsekretær i Mental Helse Ungdom.

Han viser videre til at det er i det forebyggende arbeidet vi kan gjøre en stor forskjell. Dette begrenser seg ikke til Mental Helse Ungdom, alle kan gjøre en forskjell. Ved å være gode lyttere kan vi faktisk utrette mirakler. Uansett om du er en kollega, venn, bekjent eller partner.

For mer informasjon, kontakt.
Carolin Boström, Presskontakterna, carolin@presskontakterna.no, +47 22 42 64 66