Få studiestøtte til hel bachelorgrad i USA

USA har i følge statistikk fra Lånekassen overtatt som det mest attraktive studielandet utenfor Europa blant utenlandsstudenter. KILROY spår at denne trenden vil bli enda sterkere til neste år, ettersom det nå finnes flere muligheter for å få studiestøtte til en hel bachelorgrad i USA.

«I utgangspunktet gir ikke Lånekassen støtte til det første året av en bachelorgrad i USA, ettersom bachelorgradene tradisjonelt sett er på fire år. Nå gir flere av våre læresteder norske studenter direkte opptak til andreåret av graden, hvilket gir studentene muligheten til å få studiestøtte gjennom hele studieløpet.” forteller Flavia Forster, daglig leder i KILROY.

Blant KILROYs universitetspartnere gjelder dette for eksempel California State University San Marcos, Hawaii Pacific University, Long Island University Post og Dowling College.

I tillegg gir Lånekassen nå tilleggstipend til institusjoner som befinner seg på utvalgte rankinglister. Dette gjelder for eksempel New York University SCPS.

I undervisningsåret 2011-2012 var 1441 nordmenn i gang med å ta en hel grad i USA, hvilket er en økning på 14,8% fra året før.

«USA lokker med de beste skolene i verden og tilbyr studier innen alle fagfelt. Ønsker du å studere ved lite college i en mindre by, eller ved et travelt universitet i en storby som New York? Det finnes en mulighet for de fleste i USA, og det er nok også en av grunnene til at landet er blitt en så populær studiedestinasjon!» sier Forster.

14. februar arrangerer KILROY, Norge-Amerika foreningen og American Chamber of Commerce inspirasjonskveld for unge som ønsker å lære mer om studier i Nord-Amerika. Flere universiteter fra USA og Canada vil være tilstede, samt Lånekassen og visumseksjonen til den amerikanske ambassaden.

"Det vil bli en kveld fullspekket av informasjon om studier i Nord-Amerika. Vi gleder oss til spennende foredrag av blant annet Morten Jensen fra Schlumberger som skal fortelle om sin studietid i California" sier Forster.

• Utdanning

• utdanning i utlandet
  • studier i utlandet
  • utenlandsstudenter
  • studier i usa
  • lånekassen
  • studere i utlandet
  • studere i usa
  • kilroy education

KILROY education er den største og mest erfarne veiledningstjeneste i Norge for studenter som ønsker å studere i utlandet. Over 12.000 studenter har hittil reist med KILROY education.

Inspirasjonskvelden blir holdt i KILROYs lokaler i Kirkegata 32 kl 18:00 torsdag 14. februar. Det vil bli servert snacks fra McDonalds og brus fra Coca-Cola til de første 100 besøkende.