Norske Folkehøgskoler velger Internasjonalt Studiebevis som studentkort

Fra høsten av vil opp mot 7000 norske folkehøgskolestudenter kunne benytte seg av både lokale og internasjonale fordeler med ISIC-kortet i hånden, når Folkehøgskolene (FHS) planlegger å bruke det internasjonalt anerkjente studentbeviset ISIC (International Student Identity Card) som sitt nye studentkort i samarbeid med ISIC Norge.

I takt med at dagens ungdom i den grad har blitt verdensborgere og reiser mer og mer, vil ISIC-kortet være et naturlig valg for norske utdanningsinstitusjoner med tanke på den store reisevirksomhet/aktivitet som er i fremmarsj hos ungdommen.

Dette støtter i sin helhet oppunder ISICs visjon – å øke kulturforståelse gjennom reise, samt utveksling av muligheter og erfaringer blant studenter

ISIC Norge i utvikling; NSB aksepterer ISIC som gyldig studentbevis
En nylig inngått avtale mellom NSB og ISIC betyr blant annet at det blir enklere for studenter å reise med tog i Norge når NSB fremover vil akseptere ISIC-kortet som gyldig studentbevis på alle sine togreiser. Studentene slipper derfor å forholde seg til forskjellige regler for fremvisning av studentbevis.

NSB ønsker i større grad enn i dag standardiserte studiebevis for bruk om bord i NSBs tog, og ISIC-kortet som standard for Norske Folkehøgskoler er en god start på dette arbeidet.

ISICs avtale med NSB nevner spesifikt FHS som en svært betydningsfull institusjon for hvem et internasjonalt studentkort er relevant.

ISIC Norge
Avtalen med NSB og FHS har stor verdi for ISIC Norge, med tanke på videre utvikling og etablering av nye avtaler og fordeler for studentene.

ISIC eksisterer for mer enn fem millioner studenter over hele verden og ISIC-kortet tilbyr over 40.000 forskjellige rabatter, fordeler og tjenester både lokalt og på verdensbasis. De er alle håndplukket for å gi de beste mulighetene i studenthverdagen.

‘Vårt mål er å puste nytt liv i ISIC-kjennskapen og verdien i Norge, gjerne som et livsstilskort for alle norske studenter’ sier Johanna Gisladottir, leder for ISIC i Norge.

Nye avtaler og fordeler oppdateres løpende på den nylig norsklanserte siden; www.isic.no samt på den internasjonale siden www.isic.org og annonseres i tillegg på ISIC Norges Facebook-side.

KILROY International A/S er ansvarlig distributør av ISIC i alle nordiske land, samt Nederland, og har siden 1991 vært utsteder av kortet.

Om ISIC
ISIC er det eneste internasjonalt anerkjente studentbeviset og brukes hvert år av mer enn fem millioner mennesker på verdensbasis. Det finnes over 40 000 forskjellige rabatter i nærmere 130 land.

Organisasjonen ISIC International er non-profit og startet av nordiske studentorganisasjoner i 1953. Siden 1968 har ISIC vært offisielt anerkjent av UNESCO i tillegg til at ISIC Norge nylig har mottatt et «Letter of Support» fra den norske UNESCO kommisjon som støtter ISIC-kortet samt oppfordrer til internasjonal mobilitet

Dessuten støttes ISIC-kortet av European Council on Culture og Andean Community of Nations og anerkjennes av universiteter, akademiske institusjoner, studentorganisasjoner, nasjonale regjeringer og departementer for utdanning rundt om i verden

Om Folkehøgskolene
Det er 78 folkehøgskoler i Norge. De har til sammen ca. 7 000 elever hvert år. De fleste elevene er i alderen 19 – 20 år. Folkehøgskolene er internatskoler og mange elever har lange reiser mellom skolen og hjemstedet. De fleste skolene har også en eller flere studieturer til utlandet i løpet av skoleåret. Disse turene går ofte langt, og til ulike land, så en internasjonalt anerkjent studentlegitimasjon vil være til god hjelp.

Om NSB
NSB-konsernet er et nordisk transportkonsern der persontransport med tog og buss samt godstrafikk på jernbane, eiendomsvirksomhet og togvedlikehold utgjør hovedvirksomheten.

I Norge hadde persontog persontogvirksomheten en omsetning på 4.871 millioner kroner i 2010. Det foretas årlig 52 millioner reiser med NSBs tog i Norge. I 2005 overtok NSB AS 34 prosent av aksjene i Tågkompaniet i Sverige, og fra november 2006 kontrollerte NSB 100 prosent av aksjene i selskapet.

• Utdanning

• utdanning
  • folkehøyskole
  • nsb
  • isic
  • studentkort

KILROY spesialiserer seg i skreddersydde produkter for ungdom, studenter samt andre eventyrlystne.

Våre kunder drømmer om å gjøre noe annerledes, studere i et fremmed land, utforske verden og dele sine erfaringer med andre. Vårt mål er å oppfylle deres drømmer.