Reiselysten? Bli inspirert av KILROYs topp 10 destinasjoner for 2014

Høres det spennende ut med trekking i jungelen, safari i Afrika eller spektakulære
dykkeopplevelser? Vil du utforske fantastiske tempelområder eller frister det
med lange dager på noen av verdens vakreste strender? Her er listen over det vi
mener er de hotteste destinasjonene i året som kommer.

1. Myanmar

Myanmar, tidligere kjent som Burma, er virkelig i ferd med å bli en favoritt hos backpackere. Myanmar kan blant annet by på flotte fjellområder, frodige enger og en flott, men lite utviklet kystlinje. Kombinerer du dette med noen fantastiske tempelområder, gjestfrie mennesker og få andre turister har du en ny drømmedestinasjon. Som et av landets høydepunkter nevner vi spektakulære Bagan.

2. Colombia

Colombia er rått og lidenskapelig, men ekstremt ekte. Den beste tiden å reise hit på er nå! Farlig? Nei, ikke mer enn andre latinamerikanske land. Stor risiko? Den største av dem er at du sannsynligvis aldri vil forlate landet igjen! Den mest populære destinasjonen er havnebyen Cartagena, men er du av den eventyrlystne sorten setter du kursen mot Ciudad Perdida, en 5 dagers trek med start i Santa Marta.

3. Etiopia

I Etiopia kommer opplevelsene på rekke og rad. Blant annet fantastiske fjell med enorme flokker av Gelada-bavianer, mest kjent er Simien Mountains, steinkirkene i Lalibela og kule lokale stammer med egen unik stil. Toppet med perfekt vær i høylandet som er det det meste av landet består av, og kanskje verdens billigste øl og kaffe (2 kr/80øre), er Etiopia et ekstremt spennende land.

4. Nicaragua

Nicaragua er et av Mellom-Amerikas fattigste land, noe som reflekteres gjennom turismen (som imidlertid vokser hurtig). Drømmende backpackere vil definitivt finne en rekke spennende destinasjoner på reisen i Nicaragua, og oppleve virkelige eventyr til langt bedre priser enn i nabolandet Costa Rica. Landet byr også på det beste av både Stillehavskysten og Karibien. En tur ut til Corn Islands er vel verdt pengene.

5. Palau

Palau er en vakker øygruppe i Stillehavet, tatt ut av en hvilken som helst drøm. Reiser du til Palau kan du forvente magiske opplevelser med dykking i verdensklasse, fantastisk dyphavsfiske, fossefall i regnskogen, utrolige Rock Islands og utenomjordiske Jellyfish Lake. Palau burde stå på alles liste over drømmereisemål, men vær oppmerksom på at det fort kan bli en dyr reise.

6. Malawi

Lonely Planet har også med Malawi på sin liste over topp 10 destinasjoner for 2014, og med god grunn. Malawi vil fascinere deg og varter opp med utrolige naturopplevelser i tillegg til herlig strandliv. Ja, du hørte riktig. Langs Lake Malawi finner du innbydende strender i mangfold og av de mest populære kan vi nevne Kande.

7. Mosambik

Mosambik er det tredje afrikanske landet vi finner plass til på listen vår. Det som i aller høyeste grad trekker folk til Mosambik er landets imponerende 2000 km lange kystlinje med spektakulære strender og en rekke muligheter for spennende aktiviteter i vannet. Ved siden av seiling, kajakking og sportsfiske kan du gli under havoverflaten for å utforske noen av verdens beste dykkeområder. Er du heldig kommer det en hvalhai glidende forbi.

8. Nepal

Snødekte fjelltopper, utrolige trekkingløyper og den spirituelle energien fra de gamle tradisjonene avholdt i templer - dette er hva Nepal handler om! Nepal er i ferd med å seile opp igjen som en stor favoritt i Asia, og det skjønner vi godt. Annapurna trek anbefales!

9. Borneo

Ikke et land per say, men fortsatt forsvarer Borneo i seg selv en plass på listen vår. Borneo er nemlig en destinasjon du må oppleve minst en gang i livet med sin unike regnskog og nydelige, kritthvite sandstrender. Muligheten for å se pygméelefanter (om enn liten) er nok til å friste oss, men opplevelser som trekking opp Mt. Kinabalu, enorme grotter og sjansen til å se orangutanger og neseaper er de største trekkplasterene.

10. St. Vincent & Grenadinene

St. Vincent & Grenadinene framstår som et friskt pust blant andre destinasjoner i Karibien. Du blir møtt av spektakulær natur, azurblått hav, et deilig klima og en sjarmerende lokalbefolkning. I tillegg slipper du i stor grad unna masseturismen og all-inclusive resortene. En favoritt blant kitesurfere og dykkere.

• Ferie

• destinasjonsguide
  • reise
  • opplevelsesreise
  • kilroy travels
  • hotteste destinasjoner

KILROY spesialiserer seg i skreddersydde produkter for ungdom, studenter samt andre eventyrlystne.

Våre kunder drømmer om å gjøre noe annerledes, studere i et fremmed land, utforske verden og dele sine erfaringer med andre. Vårt mål er å oppfylle deres drømmer.