Kinnarps AS holder posisjonen i et tøft marked!

Kinnarps AS behholder sin posisjon som størst i Norge på kontor-, skole- og helsemøbler, og leverer et resultat  på kr. 25 mill før skatt i 2011/2012.

Omsetning økte med 2,6% til 720 mill i Norge.

Vi produserer våre møbler i Skandinavia, noe vi ser på som en fordel i forhold til kvalitet og leveringsdyktighet. Det gir oss full kontroll over råvarene vi bruker i våre møbler. At møblene er «kortreist» betyr også mye for miljøet vårt, forteller Liv Tveter.

For å være konkurransedyktige i Europa har vi automatisert våre interne prosesser. Det å holde kostnadene på et moderat nivå er viktig for å kunne ha konkurransedyktige priser ut i markedet og beholde vår posisjon, sier Adm. Dir Liv Tveter.

Vi eier hele kjeden -  innkjøp av råvarer, produksjon , salg og leveranser som blir utført  av Kinnarps egne montører. IT systemene våre er  integrerte i kjeden. Det innebærer at når vi har tegnet en løsning sammen kunden,  går den automatisk videre til produksjon uten manuell håndtering,  samt at systemet finner en ledig plass i en av våre Kinnarps lastebiler.  Optimale og effektive logistikkruter simuleres og planlegges  i vårt Transport Planner system. Dette sparer oss for mye manuelt arbeid, og er en vesentlig nøkkel til vår suksess

Hun fortsetter:

Det å være miljøbevisst har også vært veldig besparende for oss. Det er minimalt med ubenyttede råmaterialer fra produksjonen, og det som er av rester blir brukt til briketter.  Brikettene bruker vi til å varme opp Kinnarps fabrikken i Falkjøping,  samt deler av lokalmiljøet i Kinnarp.

Engangsemballasje er både kostbart og belastende for miljøet. Derfor bruker vi  filt-tepper  til å emballere våre møbler under transport. Filten brukes om og om igjen, og når de har gjort sitt, karves de opp og brukes til stopning eller som fyll i lydabsorbenter, forteller Liv Tveter

I forhold til omsetning og salget f fortsetter hun: Vi har fått mye oppmerksomhet fra kunder rundt vårt konsept  Next Office™,  hvor vi har analysert og lagt til grunn  trender i samfunnet for å kunne tilby gode løsninger for morgendagen. Vi ser blant annet at teknikken er på plass slik at man kan utføre arbeid hvor som helst. Dette kommer til å få store konsekvenser for våre kontormiljøer. En annen trend er at flere og flere flytter inn til byene og kostnadene til leie av kontorlokaler blir stadig høyere.  Vi ser også at vi må kunne lage miljøer hvor både generasjon Y og de som er litt eldre kan finne gode og inspirerende omgivelser  for mest mulig effektivt arbeide. Disse trendene og forskningsresultater er hensyntatt i vårt helhetskonsept Next Office™ som stadig videreutvikles for å imøtekomme morgendagen. Vi ser et økt fokus mot å kunne tilrettelegge for gode prestasjoner  - og det hjelper vi våre kunder med!

Avslutningsvis forteller hun  Kinnarps har i løpet av året blitt størst i Europa på kontormøbler i følge fersk statistikk fra FEMB (European Office Furniture Companies), og vi står godt rustet for fremtiden.

• Arbeidsmiljø

• møbler
  • kontormøbler
  • kinnarps
  • innredning
  • design

Kinnarps leverer komplette interiørløsninger til kontor, skole og helse. Høy kvalitet og lav miljøpåvirkning kjennetegner hele kjeden - fra råmateriale til ferdige løsninger for arbeidsplassen.
Kinnarps konsernet omsetter totalt for SEK 4,2 mrd hvorav Kinnarps AS i Norge omsetter for NOK 720 mill.
Kinnarps AS er landsdekkende gjennom 14 avdelinger og 19 forhandlere. Les mer på www.kinnarps.no

Liv Tveter

Pressekontakt Adm. direktør +47 909 20 001