- Det skal gjøre vondt å kaste mat

Nyhet   •   sep 18, 2014 22:12 CEST

”Spis opp maten din, gutt” pleide å være en del av barneoppdragelsen. Bestemors holdninger til kasting av mat ble gravd frem igjen da Forbrukerrådet, KIWI og Matvett inviterte til Nasjonal restetorsdag.

I dag markeres Nasjonal restetorsdag over hele landet. Nasjonal restetorsdag er et samarbeid mellom Forbrukerrådet, KIWI og Matvett for å belyse hvor mye mat som kastes og hvordan vi kan begrense dette. Omtrent hver femte handlepose ender rett i søpla, og hver nordmann kaster i snitt 46,3 kilo mat i året. Men det er ikke bare snakk om mye penger å spare for norske husholdninger. Matkasting er også et stort miljøproblem.

Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland understreker at å få bukt med matkastingen ikke bare er et ansvar som faller på forbruker.

- Dagligvarekjedene må ta ansvar. Vi må få slutt på ”3 for 2”. Det fører bare til at vi kaster mer mat, sier Randi Flesland og får støtte fra KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

- ”3 for 2” er en fristelse det er vanskelig å si nei til. Konsekvensen er at folk kjøper mye mer enn de trenger. ”1 for 1” er vårt mantra. Slik sparer både kundene våre penger og miljøet skånes. Det er en typisk vinn-vinn-situasjon, og det er jo hyggelig å få anerkjennelse at Forbrukerrådet deler vårt syn på den saken, sier Bjørkøy.

Ved å innføre” Restetorsdag” i hjemmet kan norske husholdninger ta ansvar for sitt eget matsvinn, og med god samvittighet fylle kjøleskapet på nytt før helgen.

- Det skal gjøre vondt å kaste mat! Vi i KIWI har lenge kjent på denne smerten og tatt grep for å bekjempe matsvinnet, men vi er ikke mål før det kastes mindre mat i Norge, sier KIWI-sjef Bjørkøy og oppfordrer alle til å se etter i kjøleskapet om det er noen rester som kan bli til middag.

Kommentarer (1)

Dummeste jeg har lest. Kiwi er den butikken som kaster mest mat. Andre butikker selger matvarer for halv pris dagen før de går ut på dato. Dere kaster den.

- Ernst - 28-04-2015 21:53 CEST