Det norske folk sender KIWI til topps

Ingen kjeder i Norge har en sterkere merkevare enn KIWI, viser YouGovs BrandIndex.

Onsdag offentliggjorde YouGov sin BrandIndex for perioden juli 2016 - juni 2017. KIWI havner på en andreplass på listen over Norges sterkeste merkevarer, kun slått av FINN.no.

KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy takker kundene for tilliten og medarbeiderne for innsatsen.

– Dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder. Jeg er vanvittig stolt av våre 12.500 medarbeidere. Det er de som gjør forskjellen, og de er vårt viktigste konkurransefortrinn, sier han.

Sunn økonomi

I 2016 gikk KIWI helt til topps i YouGovs BrandIndex. Og KIWI har på ingen måte ligget på latsiden det siste halvåret.

- Vi startet året med å doble KIWI PLUSS-bonusen på frukt og grønnsaker. Et par måneder senere, under 10-årsjubileet for «Sunnhet til folket!», lanserte vi rapporten «Sunn økonomi». Her lovte vi blant annet å redusere sukkermengden i egne merkevarer og å minske størrelsen på smågodtposer. KIWI lanserte også frukt- og grøntserien «Smågodt i farta» som et sunt alternativ til tradisjonelt smågodt, forteller Bjørkøy.

I 2017 har KIWI også fortsatt satsingen på grønne dagligvarebutikker med åpningen av miljøbutikken KIWI Nordre Jarlsberg Brygge i Vestfold. I september står åpningen av enda en miljøbutikk for tur, denne gangen på Dalgård i Trondheim. I april delte KIWI sine erfaring med klima- og miljøminister Vidar Helgesen, da han besøkte KIWIs servicekontor.

- Vi har også hatt besøk av både Erna Solberg og arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie, som ønsket å høre mer om KIWIs arbeid med mangfold og inkludering. Vi er glade for at vår satsing på sunnhet, miljø og mangfold blir lagt merke til av både politikerne og folket, sier Bjørkøy.

Øker markedsandelen

Og det er ikke bare på omdømmemålingene KIWI fosser frem. Ferske tall fra analysebyrået Nielsen viser at KIWI fortsetter å ta markedsandeler i et stadig tøffere dagligvaremarked. I årets første seks måneder hadde KIWI en markedsandel på 21,1%, opp ett prosentpoeng fra året før.

Onsdag 16. august lanserte Forbrukerrådet dagligvareportalen Peiling, der KIWI var billigst stort sett over hele landet.

- Det er mye å glede seg over i KIWI om dagen, konkluderer KIWI-sjefen.

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2016 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.

Nora Mile Helgesen

Kommunikasjonsrådgiver 47852437