​KIWI – alene om omdømmevekst

KIWI er den eneste av dagligvarekjedene som forbedrer sin plassering på Apelands årlige omdømmemåling. Ifølge undersøkelsen har KIWI nå best omdømme av dagligvarekjedene.

– Målingen er en tillitserklæring fra kundene våre. I KIWI ønsker vi å hjelpe kundene våre med å ta sunne og miljøvennlige valg. Det er gledelig å se at det norske folk legger merke til og verdsetter arbeidet vi gjør, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

KIWI øker 0,9 prosentpoeng fra fjorårets omdømmemåling, og lander på en score på 77,5 av 100. Det gir KIWI 12. plass på listen.

- Grønnfargen forplikter

KIWI ble tidligere i år kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede, og Bjørkøy mener KIWIs grønne profil har vært avgjørende for omdømmemålingen.

– I KIWI tar vi samfunnsansvaret vårt på alvor. Vi jobber hardt for å bidra til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Det forplikter grønnfargen oss til!

I løpet av det siste året har KIWI jobbet videre med en rekke tiltak for å bidra til et grønnere samfunn. KIWI har etablert flere hurtigladere for elbiler og har nå til sammen 50 ladestasjoner utenfor KIWI-butikker over hele landet. Dagligvarekjeden åpnet også miljøbutikk nummer to i februar i år. Videre lanserte KIWI serien «Vårt minste brød» for å redusere matkasting. I år signerte de også en ny femårs-kontrakt med UNICEF for et prosjekt som skal sikre vann til de tørre og fattige landsbyene på Madagaskar.

– Jeg tror også mangfolds- og integreringsarbeidet vårt har mye å si for oppfatningen av KIWI som en ansvarsfull aktør, fortsetter Bjørkøy.

KIWIs snart 12.000 medarbeidere kommer fra hele verden, og mange av dem ble ansatt via språk- og arbeidspraksis gjennom NAV.

I april i år lanserte KIWI rapporten "Rustet for arbeidslivet" og delte samtidig sine erfaringer med arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie.

Hviler ikke

Selv om KIWI har klatret fra fjorårets måling, hviler ikke dagligvarekjeden på laurbærene.

– En viktig del av arbeidet er å gi kundene våre sunne matvarer til lavere priser. Etter at vi lanserte KIWI PLUSS i januar har omsetningen på frukt- og grønt vokst med 20 prosent. Vi skal fortsette med å legge til rette for både miljøvennlige og sunne valg, avslutter Bjørkøy.

Om undersøkelsen:

Apelands omdømmemåling er en liste over Norges 50 mest synlige virksomheter. Et representativt utvalg nordmenn ble bedt om å oppgi to virksomheter de mener har et godt omdømme og to virksomheter med et dårlig omdømme. De 50 virksomhetene som ble nevnt flest ganger er med i omdømmemålingen 2016. Studien hadde 13 420 respondenter totalt.

Topp 15:

1. Finn.no

2.Hurtigruten

3. Toyota

4. Posten

5. TINE

6. Q-Meieriene

7. Flytoget

8. IKEA

9. SAS

10. Stormberg

11. Google

12. KIWI

13. Microsoft

14. Meny

15. Norsk Tipping

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2015 åpnet vi 38 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 630 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på over 30 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.