KIWI - Norges mest bærekraftige dagligvarekjede

Ifølge norske forbrukere er KIWI Norges fjerde mest bærekraftige varemerke. Det viser Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraftighet, Sustainable Brand Index™.24.000 kunder i fire land har sagt sin mening om 633 varemerker, og KIWI går inn på en god fjerdeplass på listen over de 140 norske varemerkene.

- Vi mener at de beste resultatene kommer når miljø og økonomi går hånd i hånd, sier Jan Paul Bjørkøy i KIWI.
- God drift gir oss mulighet til å bidra til et mer bærekraftig samfunn, sier han.
Lanseringen av ”Grønn parkering” føyer seg inn i rekken av tiltak for å bidra konstruktivt. KIWI har siden 2004 hatt en landsdekkende avtale med Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen. Der de har mulighet til det, henter de varer som er i ferd med å gå ut på dato og gir dem videre til mennesker som trenger dem. KIWI samarbeider også med Matsentralen i Oslo, i tillegg til en rekke lokale organisasjoner. Internasjonalt støtter kjeden UNICEF, og KIWI har siden 2010 bygget 15 skoler på Madagaskar.

- Er det én kamp vi i KIWI skal vinne, så er det kampen om å gi kundene sunne matvarer til lavere priser. Vi var først ute med frukt-og grøntgaranti, fulgte opp med momskutt på frukt og grønt og økologiske matvarer, og fortsetter å holde prisene nede, sier Bjørkøy.
I 2014 kuttet Kiwi prisene på flere typiske ”3 for 2”-varer, så kundene skal slippe å kjøpe mer enn de trenger for at det skal bli billig. Mediebyrået Carat tester alle KIWIs kampanjer, og forteller at 1 for 1-kampanjen testet ”all time high” på forbrukerne.

• Miljø, energi

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2013 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med over 600 butikker over hele landet. I 2013 hadde vi en samlet omsetning på rundt 26 milliarder kroner. Kjedekonseptet er faste, lave priser og en kostnadseffektiv drift. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.