​KIWI vant innovasjonspris

KIWI stakk av med prisen Retail Innovation 2017 under Den Store Retaildagen.

– I KIWI har vi jobbet målrettet for å gjøre butikkene våre mer miljøvennlige og legge til rette for at kundene våre tar grønnere og sunnere valg. I arbeidet vårt tenker vi nytt og tester ut nye teknologiske løsninger. Det er hyggelig å se at arbeidet blir lagt merke til, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Prisen Retail Innovation deles ut til en retailaktør som aktivt bruker innovasjon for å lykkes i sin bransje. Torsdag denne uken ble prisen delt ut for fjerde gang, og juryens valg falt på KIWI. Juryen la spesielt vekt på KIWIs innovasjon i den fysiske butikken.

Grønne butikker

I 2014 lanserte KIWI hurtigladenettverket «Grønn parkering», og senere samme år åpnet KIWIs første miljøbutikk på Auli i Akershus. I 2016 åpnet kjedens andre miljøbutikk, KIWI Fjeldset, og neste uke står åpningen av miljøbutikken KIWI Nordre Jarlsberg Brygge i Sande i Vestfold for tur.

– Miljøbutikkenes materialvalg og energiteknologi bidrar til å redusere klimagassutslippet med 50 prosent. Vi bruker også miljøbutikkene for å teste hvilke energibesparende tiltak vi kan overføre til våre 652 andre butikker, forteller Bjørkøy.

I 2019 vil KIWI legge lista for bærekraftige matbutikker et hakk høyere. Da åpner de nemlig Norges grønneste butikk, «Grønn i svingene», i Hokksund.

– Den 2.000 kvadratmeter store butikken blir en av våre største, med gress, blomstereng og bikuber på taket. Med denne butikken vil vi bevise at miljøvennlighet og arkitektur kan gå hånd i hånd. Vi håper butikken blir et flaggskip innen innovasjon og bærekraft i dagligvarebransjen, sier Bjørkøy.

I juryens begrunnelse står det:

Årets vinner av Retail Innovasjonsprisen 2017 er en aktør som har turt å tenke nytt i en bransje hvor konkurransen er tøff og marginene under press. En bransje hvor aktørene tradisjonelt har brukt mange av de samme virkemidlene i kampen om kundene. Vinneren har tatt i bruk både online- og offline-virkemidler for å skape gode kundeopplevelser og positive preferanser til merkevaren. Juryen vil spesielt fremheve aktørens satsing på innovasjon i utviklingen av deres fysiske butikk-konsept:

-Innovasjonen har skapt masse positiv omtale i nasjonal og internasjonal presse – tom. helt opp på regjeringsnivå.

-Innovasjonen gir merkevaren ytterligere positive preferanser

-Innovasjonen styrker merkevarens allerede tydelige løfte til kunden

-Innovasjonen gir kundene en grunn for å handle der, mer enn bare pris

-Innovasjonen bidrar til store kostnadsbesparelser i den daglige driften

-Innovasjonen gir resultater langt utover den enkelte butikk

-Innovasjonen vil bidra til at andre aktører vil følge etter, langt utover den bransjen vinneren er en del av.

Juryen er stolte av å få tildele prisen til en aktør som har skapt innovasjon som vil skape bedre driftsresultater, mer lojale kunder og bidra til en mer bærekraftig varehandel – think global – act local. Vinneren er KIWI.

Anerkjennelse for internkommunikasjon

Retaildagen ble avsluttet med Retailprisen, en kåring som hedrer de beste kommunikasjonsarbeidene innen retailfaget. Her vant KIWI bronse i kategorien «Internmotivasjon og innsalgsaktiviterer» for skolerapporten «Rustet for arbeidslivet».

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.