​KIWIs markedsandel opp ett prosentpoeng i 2016

Konkurransen i dagligvaremarkedet hardner til, og KIWI kaprer stadig flere kunder. Veksten fortsetter i 2017.

Tirsdag 28. februar la Nielsen frem de offisielle markedsandelstallene for 2016. Tallene viser at KIWIs markedsandel økte med ett prosentpoeng – fra 18,9 til 19,9 prosent.

- I 2015 tok vi 1,2 prosentpoeng, og vi er strålende fornøyd med å ta ytterligere ett prosentpoeng i 2016. Nielsen-tall viser også at KIWI er kjeden med klart størst sammenlignbar vekst, slik vi også var i 2015, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Han er ikke overrasket.

- Vi har fått godt effekt av å oppgradere butikkene våre med mer plass til frukt, grønnsaker og ferskvarer. Vi har slåss tøffere på pris, og stadig flere kunder har fått øynene opp for KIWIs lave priser. Vi lanserte KIWI PLUSS i 2016, og satset enda mer på sunnhet, helse og miljø. Og sist, men ikke minst, har våre 12.500 medarbeidere stått på og gjort en fantastisk innsats.

I januar 2017 satte KIWI ny månedsrekord med 20,9 prosent markedsandel.

- De siste fire ukene har vi vært over 21 prosent hver uke, og i uke 7 satte vi ny ukerekord med 21,5 prosent, sier KIWI-sjefen.

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2016 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.