​Satser 30 millioner på KIWI «Harby’n» Næroset

I 1860 åpnet landhandleriet som familien Harby har driftet siden 1920. Nå, over 150 år etter det hele startet, satser familien alt og investerer 30 millioner i nye butikklokaler. Lokalbefolkning og turister kan glede seg til nyåpningnen den 18. februar.

Satser lokalt

– Butikken på Næroset har vært en møteplass og butikk for lokale og reisende siden 1860. Selv om vi flytter til nytt bygg, bevarer vi tradisjoner i driften og tar med oss historien. Etter mange år med sporadiske utbygginger av butikken, ble det tid for å satse skikkelig. Vi ruster butikken for de neste 150 år, sier eier Aksel Harby.

Rustet for framtiden

Etter mange år med nøysom drift har KIWI-butikken rustet seg grundig for framtiden.Det nye bygget rommer hele 1 500 kvm og kostet rundt 30 millioner kroner. Aksels sønn, Kristian «minikræmer’n», har vært tungt involvert i byggeprosessen og har stått på dag og natt frem mot åpningen.

– Det er ekstra spennende når man satser så stort. Det har vært en fantastisk prosess, og ekstra hyggelig at lokale folk har stått for det meste av byggeprosessen. Samspillet mellom oss og lokale håndverkere har vært fantastisk, sier Kristian.

KIWI er strålende fornøyd med samarbeidet med daglig leder og butikksjef av butikken.

– Vi i KIWI er stolte over å ha franchisetakere som tar sjansen og satser. Det står det stor respekt av, og det viser at de har tro på KIWI og våre visjoner, sier regionsjef Espen Madsen.

Et unikt møtested

En nærbutikk er ikke bare et utsalgssted. En butikk er også et møtested, og KIWI Næroset er et godt eksempel på en butikk som tar møtestedet på alvor. Butikken har fått flere priser og utmerkelser for sin glimrende service de siste årene. Nå skal møtestedet romme enda bedre plass til kunder.

– Mange turister får sitt første møte med Næroset på KIWI. Vi har også mange trofaste lokale kunder. Nå kan vi endelig tilby bedre plass for alle, sier butikksjef Dan Cato Olsen, som gleder seg til åpningen.

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2015 åpnet vi 38 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 630 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på rundt 28 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.