Snart kommer Oumph! i 640 KIWI-butikker

På rekordtid har Oumph! gjort stor suksess i våre naboland. Nå kommer snart de populære og miljøvennlige vegetarproduktene i frysediskene i alle KIWIs 640 butikker.

Stadig flere nordmenn ønsker å begrense kjøttinntaket. Ifølge en undersøkelse Sentio har gjennomført for Nationen, sier én av fire nordmenn at de ønsker å spise mindre kjøtt i 2016.

- Å begrense kjøttinntaket er viktig, både av hensyn til helsen og miljøet. Uten å bruke pekefinger, ønsker vi i KIWI å inspirere til et sunnere og grønnere kosthold. Vi er derfor glade for å kunne tilby denne nyheten, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i KIWI.

Stor suksess i Sverige

- Vi gleder oss veldig til å komme inn på det norske dagligvaremarkedet! KIWI er allerede en foregangsfigur for et mer bærekraftig kosthold med 7,5 % bonus på frukt og grønt, fokus på sunn mat og å redusere matsvinn, sier gründer Anna-Kajsa Lidell.

Sammen med Anders Wallerman startet hun i 2014 selskapet Food for Progress, og allerede året etter ble Oumph! lansert i Sverige med enorm suksess. Fra uke 39 skal et utvalg av produktene være tilgjengelig i alle KIWIs 640 butikker over hele landet.

Soyaprotein som ser ut som kjøtt

Oumph! er en helt ny generasjon soyaprotein, der soyabønner og vann har blitt bearbeidet til det får en unik, fiberaktig struktur som både ser ut som og har konsistens som det mange forbinder med kylling- eller svinekjøtt.

– Vår strategi har hele tiden vært å få så mange som mulig til å velge et mer bærekraftig kosthold. Vi kaller det «One Planet Food», som vil si mye plantebasert og lite kjøtt. Da er det viktig at vi lager mat folk faktisk vil ha, og som ser godt ut!

The Chunk og Pulld Oumph! i KIWI

Hos KIWI vil du få tak i produktene som heter The Chunk og Pulled Oumph! i alle butikker fra uke 39, mens The Strip kan bestilles inn av hver enkelt butikk ved stor etterspørsel.

The Chunk er en naturell filet i litt forskjellige størrelser som du selv krydrer, mens Pulled Oumph! kommer ferdig marinert i økologisk BBQ-saus. Alle produktene kan både stekes, kokes, grilles og friteres. Det eneste som setter grenser er kreativiteten.

- Mitt beste tips er å lage en burger med Pulled Oumph!, coleslaw og syltet løk. Eller bruk den til fredagstacoen med litt ekstra krydret tilbehør på toppen, foreslår Oumph!-gründeren.

• bærekraft
  • miljø
  • helse
  • vegetar

KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2015 åpnet vi 38 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 640 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på over 30 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.