Fokus på smarte hjem og "maker"-bevegelsen

Kjell & Company gir nå ut vårkatalogen. Med over 1000 nyheter er det en av de største katalogoppdateringene i selskapets historie. En av de fremste nyhetskategoriene er produkter for det smarte hjemmet.

Kjell & Company har lenge solgt smarte hjem-løsninger, men det er først nå at kjeden satser for fullt. Det skyldes først og fremst at produktprodusentene har innsett at produsentspesifikke løsninger ikke er fremtiden. Produsentene har blitt enige om hvordan produktene skal kommunisere med hverandre, og dermed har en håndfull plattformer skilt seg ut. Moderne smarte hjem-produkter er derfor kompatible med andre produkter fra samme plattform, uavhengig av hvem som er produsent.

– Smarte hjem-teknologien har endelig modnet, forklarer opplæringssjef Karl Emil Nikka, som er tilgjengelig for å svare på pressens spørsmål om smarte hjem (se nederst i pressemeldingen).

Smarte hjem-produkter har lenge vært populære blant teknologientusiaster. Nå ser Kjell & Company at teknologien er klar for folk flest. Den nye katalogen innledes derfor med noen sider som forklarer mulighetene et smart hjem byr på, og hva som kreves for å komme i gang (se vedlegg).

Et annet felt som er i kraftig vekst er elektronikkomponenter og produkter som er til nytte for alle, inkludert både hjemmefiksere og "maker"-entusiaster. I den nye katalogen er det over 200 nye produkter knyttet til Arduino og Raspberry Pi.

– Det voksende "maker"-sortimentet går hånd i hånd med vår misjon. Vi vil tidlig skape interesse for teknologi blant ungdommer og på den måten være med på å skape Nordens fremtidige ingeniører og teknikere, sier selskapets medgründer Marcus Dahnelius.

Katalogen som lanseres nå, er den 45. i rekken. Den inneholder over 9000 produkter fordelt på 612 sider. Frem til og med i fjor gav Kjell & Company også ut en spesialkatalog med fokus på mobiler tre til fire ganger per år. Den katalogen er nå innlemmet i hovedkatalogen.

– Mobiltelefoni har gått fra å være en del av sortimentet vårt til å være noe som berører nesten hele sortimentet. Det var derfor på tide å slå sammen de to katalogene, avslutter Marcus Dahnelius.

Kontakt Karl Emil Nikka for mer informasjon eller for å avtale smarte hjem-intervju. "Nikka" har selv bygget et komplett smart hjem og skrevet bøker om emnet. I tillegg satt han i juryen da tidsskriftet Ny teknik holdt konkurransen "Sveriges smartaste hem".

• Telekom

• kjell & company
  • omnikanal
  • katalog 45
  • katalog

Kjell & Company har siden 1988 forsynt Sveriges privatkunder, bedriftskunder og offentlige sektor med tilbehør til hjemmeelektronikk. I oktober 2015 begynte selskapet å etablere seg i Norge. Det Malmøbaserte selskapet har et riksdekkende butikknett med 98 butikker i Sverige samt 14 butikker i Norge, som sammen med en nettbutikk tilbyr Nordens største utvalg av tilbehør til hjemmeelektronikk. Alle butikkene lagerfører hele sortimentet, dvs. over 9000 artikler, og selger disse ut fra et kunnskaps- og løsningsbasert perspektiv. Sortimentet presenteres i Kjell & Companys fullspekkede tilbehørskatalog, som oppdateres to ganger i året for å gjenspeile trender innen teknologi. Disse trendene gjenspeiles også i Kjell & Companys teknologibokserie ”Hvordan virker det?”, som forklarer hvordan hverdagsteknologien virker, og hvilke muligheter den tilbyr.

Pressekontakt Salgs- og markedssjef +4769520896