Eldreboom i nettbutikker

I 2012 handlet 4 av 10 nordmenn over 65 år på nett [1]. Nå viser en fersk undersøkelse fra nettbetalingsselskapet Klarna at dette antallet har økt med hele 85 prosent i 2013.[2]

I sterk kontrast til myten om at de eldre shopper mindre enn resten av samfunnet, opplever nå norske nettbutikker en seniorboom. Klarnas Country Manager i Norge, Fredrik Green, mener at gruppen med eldre shoppere representerer en viktig målgruppe for selgere som søker videre vekst.

– Ettersom veksten i de andre aldersgruppene er i ferd med å flate ut er det flott å se at denne gruppen vokser med mer enn 50 prosent sammenliknet med den øvrige befolkningen. Jeg ser store fordeler for alle parter. Butikkene kan få tilgang til en stabil, attraktiv kundegruppe og de eldre kan dra nytte av bredden og tilgjengeligheten som netthandel gir, sier Green.

Handlemønsteret avslører alderen

Kanskje ikke så overraskende viser statistikken at senior-surferne er overrepresentert i nettbutikkene på dagtid. Mens den yngre befolkningen er på jobb og skole gjør halvparten av de eldre netthandlerne unna nettshoppingen sin mellom kl. 09.00 og 15:00.

Mens nesten 60 prosent av de yngre shopperne på nett er kvinner er forholdet mellom de eldre netthandlerne praktisk talt likestilt. Statistikken til Klarna viser at bestefedre (49,5%) og bestemødre (50,5%) handler like mye på nett.

Salgstallene viser også at mange seniorer vegrer seg for å handle elektronikk på nett. Varekategorien som er en av de mest populære blant yngre nettshoppere, er ikke med på seniorenes toppliste. De mest solgte varene blant de eldre er underholdningsprodukter, tett etterfulgt av sport og fritidsprodukter og klær.

Ubrukte ressurser

Tore Langemyr Larsen, Daglig leder i foreningen Seniornett Norge opplever at stadig flere eldre tar kontakt for å finne ut hvordan de kan bruke PC og internett til å forenkle hverdagen sin.

–Det finnes fortsatt ca. 400.000 nordmenn som ikke bruker data. Mange nettbutikker har ennå til gode å se potensialet i denne store gruppen kunder. På en måte er netthandel perfekt for pensjonister, det er svært fleksibelt og relativt enkelt å ta i bruk. Jeg håper at flere forhandlere nå vil imøtekomme tilbud eller områder spesielt laget for de eldre, sier Larsen

[1] http://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/ikthus/aar/2012-09-12#content

[2] Intern Klarna sammenligning mellom antall kunder jan.-juni 2012 og jan.-juni 2013

• Økonomi, finans

Om Klarna

Klarna ble grunnlagt i 2005, Stockholm, tanken var å skape en problemfri betalingsløsning som skulle tillate kjøpere og selgere å samhandle på en enkel og trygg måte. Vi gjør dette ved å la kjøper motta varene først og betale etterpå, mens vi bærer kreditt- og bedrageririsikoen for selger. I dag er Klarna et av Europas raskest voksende selskap. På åtte år har vi vokst til 800 ansatte, vi har virksomhet i syv land i Europa og vi har over ti millioner kunder. Men vi nøyer oss ikke med det. Vårt mål er å bli markedsleder i verden innen fakturabaserte betalinger og forandre hvordan verden handler på nett.

Erik Engellau-Nilsson

Pressekontakt Vice President Communications