Julehandelen på nett eksploderer

Så langt i år har julehandelen på nett økt med 44 prosent sammenlignet med i fjor*. Ferske tall fra betalingsformidleren Klarna viser at nordmenn handler stadig flere julegaver på nett og at rundt en tredjedel av kjøpene skjer fra mobilen.

Det er kort tid igjen til julaften og vi er i innspurten på julegavehandelen. Hadde du tenkt til å bestille flere julegaver på nett er du altfor sent ute. Imidlertid har rekordmange nordmenn i år vært tidlig ute og sikret seg årets julegaver på nett.

-Vi så at julehandelen for alvor startet med Black Friday. Bare i løpet av den første helgen i desember så vi en økning i antall kjøp på nesten 200 prosent, sammenliknet med en gjennomsnittlig handlehelg. Det er helt tydelig at Black Friday har fått et godt fotfeste hos den norske befolkningen og at mange av julegavene kjøpes allerede denne helgen, sier Fredrik Green, Norgessjef i Klarna.

Nettfeber i Sverige
Også hos våre svenske naboer har netthandelen nådd nye høyder i år. I Klarnas hjemmemarked er veksten i julenetthandelen på hele 66 prosent. Av disse gjør 36 prosent innkjøpene fra mobil og nettbrett, mens tilsvarende tall for Norge er på 34 prosent.

I begge land er det kvinnene som har handlet mest i førjulstiden. Tallene viser at kun 1/3 av nettkjøpene utføres av menn.

-Vi ser at det primært er kvinner under 45 år som leder an i den skandinaviske juleshoppingen på nett. Det kan ha en sammenheng med at kvinner er flinkere til å planlegge og være tidligere ute. Jeg tipper det er mange menn som i denne uken innser at de er for sent ute med å handle gaver på nett, sier Green.

Kjøkkenutstyr under juletreet
Klarna har laget en toppliste med de fem produktkategoriene som har hatt størst vekst sammenlignet med fjorårets julehandel. Listen er basert på salgstallene fra 1. november frem til i dag.

1. Kjøkkenutstyr – 239 %
2. Vesker og lommebøker – 216 %
3. Sko og klær for voksne – 202 %
4. Undertøy – 177 %
5. Produkter til kjæledyr – 137 %

*Tall fra 1. november til i dag, sammenlignet med samme periode i fjor

• mobilhandel
  • nettbutikk
  • online shopping
  • julehandel
  • mobiltelefoni
  • betalingsløsning
  • klarna
  • netthandel

Klarna ble etablert i Stockholm i 2005 med ideen om å forenkle kjøp. Vi gjør dette ved å la forbrukeren motta varen først og betale etterpå, mens vi påtar oss kreditt- og svindelrisiko for leverandørene. I dag er Klarna et av Europas raskest voksende selskap.

I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group, Europas ledende betalingsleverandør. Klarna Group har mer enn 1200 medarbeidere og aktivitet i 18 markeder. Vi har over 35 millioner kunder og jobber med 50 000 forhandlere. Vårt mål er å bli verdens foretrukne betalingsløsning.

Fredrik Green

Country Manager 975 25 599