Klarna henter salgsdirektør fra ABC Startsiden

Betalingsselskapet Klarna ansetter Fredrik Green fra ABC Startsiden som ny Country Manager i Norge. Under hans ledelse trettendoblet nyhetsselskapet sin omsetning.

–Det føles utrolig inspirerende å få muligheten til å komme inn i et selskap med et så stort vekstpotensial som Klarna. Statistikken viser at e-handelen i Norge er i sterk vekst, og jeg mener at Klarna tilbyr en svært sikker og friksjonsfri totalløsning til netthandlere, sier Green.

Vil bygge prestasjonskultur

I 2001 startet han arbeidet med å bygge opp Startsidens salgsavdeling. I dag, tolv år senere, er selskapets omsetning 13 ganger høyere enn da han startet.

– Det har vært spesielt motiverende å få være med på å bygge en sterk prestasjonskultur. For meg er det viktig at en slik kultur, i tillegg til å sikre betydelig vekst i inntjening og i kundetilfredshet, også åpner for å dele kompetanse innad i bedriften. Dette er viktige elementer som jeg ønsker å ta med meg videre i mitt arbeid for Klarna, sier han

Mikael Wintzell, Salgsdirektør i Klarna er overbevist om at den nye Country Manageren vil bidra til å ytterligere øke kjennskapen til selskapet i det norske markedet.

–Fredrik har bevist at han kan bygge en svært kraftfull salgsorganisasjon som takler sterkt vekst, samtidig som han bygger et godt arbeidsmiljø. Vi er sikre på at Fredrik er rett mann for jobben som country manager i Klarna, sier Wintzell.

Om Klarna

Klarna tilbyr sikre og enkle betalingsløsninger for nettbutikker i Europa, og har fra starten i 2005 hatt en ambisjon om å gjøre netthandel tryggere, enklere og mer morsomt. Kjernen i det Klarna tilbyr er idéen om betaling etter levering, noe som lar kunden først få hjem varene og betale siden. Samtidig tar Klarna kreditt- og bedrageririsikoen, hvilket betyr at nettbutikken alltid får betalt.

Tidligere i høst lanserte selskapet Klarna Checkout. En betalingsløsning for nettbutikker som gjør det både enklere og tryggere for kundene å handle på mobil, nettbrett og PC. Erfaringer fra Sverige viser at tjenesten øker andelen kjøp på nett med opp til 29 prosent.

I dag er Klarnas betalingsløsning integrert i mer enn 15 000 nettbutikker i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Østerrike og Nederland.

Om Klarna

Klarna ble grunnlagt i 2005, Stockholm, tanken var å skape en problemfri betalingsløsning som skulle tillate kjøpere og selgere å samhandle på en enkel og trygg måte. Vi gjør dette ved å la kjøper motta varene først og betale etterpå, mens vi bærer kreditt- og bedrageririsikoen for selger. I dag er Klarna et av Europas raskest voksende selskap. På åtte år har vi vokst til 800 ansatte, vi har virksomhet i syv land i Europa og vi har over ti millioner kunder. Men vi nøyer oss ikke med det. Vårt mål er å bli markedsleder i verden innen fakturabaserte betalinger og forandre hvordan verden handler på nett.