Klaus Hommels tar plass i Klarnas styre

2010-12-17

Klarna, leverandør av betalingsløsninger, tilfører internasjonalt anerkjent kompetanse til sitt styre gjennom valget av Klaus Hommels som nytt styremedlem. Hommels er velkjent investor i Facebook og tidligere i Skype, og velges til styret etter anbefalinger fra Michael Moritz, partner i Sequoia Capital. Som nytt styremedlem vil Hommels bidra til å støtte Klarnas internasjonale ekspansjonsplaner.

Den private investoren Klaus Hommels er valgt til nytt styremedlem i Klarna, en av Europas ledende aktører innen betalingsløsninger for netthandel. Hommels er basert i Zürich, Sveits, hvor han driver risikokapitalfirmaet Hommels Holding. Han tidligere hatt stor suksess med investeringer i firmaer som Facebook og Skype, og besitter en unik kompetanse om nettbaserte foretak etter erfaring som investor og styremedlem i både Spotify, Stardoll og King.com.

Vi befinner oss nå på et punkt i vår internasjonale ekspansjon der Klaus sin erfaring og kunnskap i å utvikle foretak på det internasjonale markedet kommer til å være svært verdifull, sier Sebastian Siemiatkowski, administrerende direktør i Klarna.

Klarna er i dag operative i Norden, Tyskland og Nederland, med ekspansjonsplaner til ytterligere markeder. Klarnas internasjonale ekspansjonsplaner mottok en kraftig tillitserklæring med investeringen fra det amerikanske risikokapitalfirmaet Sequoia Capital i mai 2010. Partner i Sequoia Capital, Michael Moritz, gikk samtidig inn og forsterket Klarnas styre ytterligere.

Klaus Hommels har lang erfaring fra utvikling av foretak i vekstfasen, blant annet gjennom sine vellykkede investeringer i firmaer som Skype, King.com, Stardoll, Xing, QXL og Facebook. I en tid der netthandelen øker kraftig i mange land, ser Klaus Hommels gode forutsetninger for å etablere Klarna i nye markeder.

- Klarna har utviklet innovative løsninger som skaper trygghet for både nettbutikker og forbrukere, og de har på kort tid etablert seg blant de ledende aktørene innen betalingsløsninger i Europa. Etterspørselen etter Klarnas tjenester er stor, og firmaet har gode forutsetninger til å ta en ledende posisjon internasjonalt, sier Klaus Hommels.

Det nye styret i Klarna består nå av styreleder Sven Hagströmer (styreleder Öresund), Michael Mortiz (Partner Sequoia Capital), Klaus Hommels, eier og direktør i Hommels Holding, Erik Törnberg (investeringsansvarlig Öresund), Eva Cederbalk (adm. direktør SBAB), samt Klarnas tre gründere Sebastian Siemiatkowski, Victor Jacobsson og Niklas Adalberth.

For ytterlig informasjon, vennligst kontakt:
Johan Pettersson, administrerende direktør i Klarna i Norge
E-post: johan@klarna.com