Norge i Europatoppen i natt-handel på nett

Nordmenn netthandler mest om natten i Europa viser ny statistikk fra betalingsselskapet Klarna. Natt-shopping fører til dårlige søvnvaner, advarer søvnekspert.

En undersøkelse utført av Klarna i deres syv største europeiske markeder viser at nordmenn handler langt mer på nett etter midnatt, enn netthandlere i andre land.

- Vi ser at nordmenn utfører nesten 8% av netthandelen sin mellom midnatt og 06.00. Dette er mer enn dobbelt så mye sammenliknet med de fleste andre markeder i Europa, forteller Jens Hållstrand, Country Manager i Klarna Norge.

Skremmende statistikk

Søvnterapaut og leder av søvnklinikken Sovekarin på Volvat i Oslo, Karin Naphaug advarer sterkt mot nordmenns netthandling om natten.

-Det er ingen tvil om at bruk av internett om natten forstyrrer søvnvanene. Dette er ikke minst tydelig på den oppvoksende generasjonen. Jeg har lest mye skremmende statistikk om blant annet barn og unge som utvikler dårlige sovevaner fordi de bruker PC på sengekanten, sier hun.

Forventer mer natt-handling

Hållstrand forventer at andelen natt-handlere vil øke drastisk etterhvert som e-handel på håndholdte plattformer blir mer tilgjengelig.

- Ettersom nettbutikkene blir mer tilpasset mobile plattformer, og med de enkle mobile betalingsmetodene som finnes tilgjengelig i dag, viskes grensene ut for når vi kan, og ikke kan shoppe. Vi observerer at mange forbrukere ligger i sengen og kommer på noe de gjerne skulle kjøpt, da er det fint at veien fra tanke til ferdig kjøp er gjennom så få klikk som mulig, sier han.

Om Klarna

Klarna ble grunnlagt i 2005, Stockholm, tanken var å skape en problemfri betalingsløsning som skulle tillate kjøpere og selgere å samhandle på en enkel og trygg måte. Vi gjør dette ved å la kjøper motta varene først og betale etterpå, mens vi bærer kreditt- og bedrageririsikoen for selger. I dag er Klarna et av Europas raskest voksende selskap. På åtte år har vi vokst til 800 ansatte, vi har virksomhet i syv land i Europa og vi har over ti millioner kunder. Men vi nøyer oss ikke med det. Vårt mål er å bli markedsleder i verden innen fakturabaserte betalinger og forandre hvordan verden handler på nett.